کتابخانه ی عمومی آیت اله فیاضی روستای نیر

ورود شما را به این وبلاگ گرامی می داریم.

کتابخانه ی عمومی آیت اله فیاضی روستای نیر

ورود شما را به این وبلاگ گرامی می داریم.

معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد معرفی کرد؛

4 کتاب برای طرح کتاب‌خوان ماه آبان 1395   

Image result for ‫کتاب ماه آبان‬‎

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌های «محض اطلاع» نوشته غلامعلی حداد عادل، «ضیافت بلا» نوشته سیدمحمد میرباقری، «صوفی و چراغ جادو» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی و «ادب الهی» تألیف مجتبی تهرانی ویژه آبان 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.

محض اطلاع (تحلیل محتوای جلد هفتم یادداشت‌های عَلَم)

نوشته غلامعلی حدّاد عادل

اتشارات فرارو

227 صفحه


این کتاب در حقیقت تحلیل جلد هفتم از مجموعه یادداشت‌های اسدالله عَلَم است. یادداشت‌های علم که در دوران وزارت وی در دربار توسط خودش به رشته تحریر در‌آمده به چند دلیل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. نخست از آن جهت که دوره‌ای طولانی و مهم را در بر می‌گیرد و تقریباً دوازده سال آخر حکومت شاه را شامل می‌شود. دلیل دیگر نزدیکی علم با شخص شاه و دسترسی و آگاهی او از بسیاری از واقعیات سیاسی داخلی و خارجی است
.

نویسنده معتقد است یادداشت‌های «عَلَم» که بیش از بیست سال از آغاز انتشارش می‌گذرد، به نحو قابل قبول مورد توجه قرار نگرفته و قابلیت بررسی‌های تاریخی و دانشگاهی بسیاری دارد که می‌تواند در رشته‌های تاریخ و علوم سیاسی موضوع بررسی انواع پایان نامه‌های کارشناسی ارشد قرار بگیرد. در این کتاب پس از پیشگفتار و مقدمه، طرح کلی محتویات «یادداشت های عَلَم» ارائه شده و در سرفصل هایی مجزا با انتخاب بخش هایی کوتاه از کتاب، به ذکر خاطراتی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در سال ۱۹۶۸ انجام شده و در آن «نیکسون» پیروز شده بود، پرداخته است. همچنین جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل نیز در این کتاب مورد واکاوی قرار گرفته است که مهم ترین واقعه در مدت نگارش جلد هفتم خاطرات عَلَم به حساب می‌آید. در پایان نیز به تحلیل محتوای سه کتاب خاطرات دیگر (خاطرات عزّت شاهی، پایی که جا ماند، من زنده‌ام) تحت عنوان و اما بعد... پرداخته شده تا خواننده بتواند با مطالعه این دو بخش مقایسه‌ای میان ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی را به عمل آورد.

صوفی و چراغ جادو

 نوشته: ابراهیم حسن بیگی

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

247 صفحه 

 

صوفی و چراغ جادو، داستان پسربچه 12 ساله‌ای است به نام صوفی که در یک روستای ترکمن نشین زندگی می‌کند.

 «صوفی» کلاس پنجم دبستان را تمام کرده است و منتظر است ببیند پدرش او را برای دورة راهنمایی به مدرسه می‌فرستد یا نه. جشن گندم است و همه به مهمانی «طواق حاجی» می‌روند که مرد ثروتمندی در روستاست. طواق حاجی، اسب سوارکاری دارد و سوارکارانش در مسابقات شرکت می‌کنند. صوفی در اسطبل طواق حاجی مشغول کار می‌شود و اسبِ لَنگی را که قادر به دویدن نیست از او می‌گیرد تا از آن نگهداری کند. او  نام اسب را تیزتک می‌گذارد.

 صوفی در طی داستان، چراغ جادویی پیدا می‌کند و غول چراغ جادو به او کمک‌های کوچک، ولی تأثیرگذاری می‌کند. صوفی اسب را برای درمان پیش پدربزرگش می‌برد و پیرمرد، اسب را درمان می‌کند. صوفی برای مسابقات آماده می‌شود و در مسابقة اول، حائز رتبة هشتم می‌شود. مادرش مشکل قلبی پیدا می‌کند، ولی به خیر می‌گذرد. غفور - پسر طواق حاجی - تیزتک را می‌دزدد، ولی طواق حاجی، اسب را به صوفی برمی‌گرداند. تیزتک در مسابقات اول می‌شود، ولی غول چراغ جادو گم می‌شود و صوفی می‌فهمد که...

خود نویسنده در خصوص کتابش اینگونه بیان می‌دارد که: «کار اصلی چراغ جادو، ارتباط با بچه‌ها و رساندن آن‌ها به آرزوهای‌شان بود، اما در چراغ جادوی ما یک بچه غول وجود دارد که نمی‌تواند بایستد و آرزو‌ها را برآورده کند و تنها راه رسیدن به آرزو را به بچه‌ها نشان می‌دهد.»

ادب الهی (کتاب سوم: تربیت فرزند)

مجتبی تهرانی

انتشارات مؤسسة فرهنگی پژوهشی مصابیح الهدی

365 صفحه


زنده­یاد حضرت آیت­الله مجتبی تهرانی (رحمت الله علیه) در جلد سوم از درس­گفتارهای تربیتی خود طی 31 جلسه به مقولة بسیار حسّاس تربیت فرزند ­پرداخته­اند. ریشه­یابی دقیق مسائل مربوط به تربیت و جستجوی آن در عرصه­های مختلف زندگی و بالاخره دستورها و رهنمودهای عملی برای رسیدن به مقام شایستة یک انسان با ایمان در صفحه صفحة کتاب موج می­زند. ایشان در طی جلسان یاد­شده، تربیت فرزند را در چهار حوزة خانواده، مراکز آموزشی، محیط‌های رفاقتی و دوستی و در محل کار و اشتغال مورد بررسی قرار داده­اند.

مراحل تربیت کودک و اقتضائات هر مرحله، ابزار و روش‌های تربیت­کردن و تربیت­شدن، نقش حیاء در تربیت و منوط نبودن آن به قصد و اراده، نقش اصلاح ظاهر در تهذیب باطن، پیوند تفکیک­ناپذیر میان تعلیم و تربیت یا علم و ادب، حسّاسیت مراکز آموزشی و اهمّیت سرنوشت­ساز شخصیت استادان و آموزگاران، آثار ویرانگر انحرافات فکری و رفتاری متصدّیان آمور آموزشی و پرورشی، شیوة دوست­یابی و آزمودن رفیقان، آثار تربیتی شغل و حرفه و نیز همکاران و مراجعان در شکل­گیری شخصیت انسان، از جمله محورهای بسیار مهم مباحث این کتاب است که باید به دقّت خواند و درآنها اندیشه کرد و به کار بست.

 مطالب این کتاب را باید توأمان از دو نگاه خواند: یکی از نگاه تربیت خود و دیگری از نگاه تربیت فرزندان؛ و در این میان به باور استاد، آنچه در این کتاب از دانستنی­ها و بایستنی­ها خواهید خواند، نخست باید راهنمای پرورش جان و روح خود ما باشد؛ و در غیر این صورت، تلاش برای تربیت فرزندان سودی نخواهد داشت.


ضیافت بلا: مقامات سلوکی در زیارت عاشورا

سید محمدمهدی میرباقری

انتشارات تمدن نوین

208 صفحه


این کتاب حاصل ترکیب و تنظیم متن دو دوره سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمّدمهدی میرباقری پیرامون مقایسة ارکان و مراحل سیر و سلوک متعارف و سیر و سلوک آمیخته با بلای معصومین
(علیه‌السلام) است.

بر اساس آنچه در مقدمة این کتاب مطرح شده است هدف از خلقت، غایتی جز قُرب و لقای حضرت حق نیست، اما دو شیوه و راه برای پیمودن این مسیر غایی، پیشنهاد شده است: راه اول راهی است که بزرگان، علمای اخلاق و برخی ارباب معرفت به استناد آیات و روایات بیان فرموده‌اند که از عزم شروع می‌شود و به توبه، محاسبه، مراقبه، اعتدال و ذکر می‌رسد و راه دوم، سلوک با شفاعت اولیای خدا و درک بلای آن‌هاست. اگر راه اول را نیز چون عبادت ایام عادی سال فرض کنیم، راه دومْ به منزلة شب قدر، با مسیری کوتاه‌تر، پربارتر و پربرکت‌تر است. همة ریاضت‌ها برای رشد انسان مفیدند، اما هیچ‌یک به اندازة ابتلائات الهی، مؤثر نیستند؛ لذا می‌توان که از ابتلائات الهی، به عنوان بهترین نردبان سیر و سلوک نام برد. البته این دو راه اگر به هم ضمیمه شوند، هر کدام مکمل دیگری خواهد بود.

در فصل اول این کتاب، مراحل سیر و سلوک متعارف بررسی می‌شود و تبیین کلی از آداب تهذیب نفس و سیر به سویِ حضرت حق ارائه می‌شود و در فصل دوم، مقامات سلوکی در زیارت شریف عاشورا شرح داده خواهد شد. در این فصل، فرازهای زیارت عاشورا در شانزده عنوان تبیین شده است.

عناوین برخی از این فرازها عبارت‌اند از: «عوامل تنهایی ولی خدا»، «علت عقب ماندن افراد مختلف از قافلة عاشورا»، «لعن ارکان جبهه تاریخی باطل و رسیدن به سلم و حرب»، «تقاضای حضور در جبهة امام زمان (عجل‌الله فرجه‌الشریف) برای خون‌خواهی»، «رسیدن به مرتبة خون‌خواهی امام حسین (علیه‌السلام) و تقاضای رجعت»، «درخواست پاداش مصیبت‌زدگی»، «درخواست حیات و ممات محمد و آل محمد» و...

هر ماه چهار عنوان کتاب از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب طرح «کتاب‌خوان ماه» از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 94 و 95 در موضوعاتی همچون: سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب‌های متناسب با مناسبت‌های ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌شوند تا ضمن ترویج فرهنگ کتابخوانی، برخی معضلات فرهنگی و اجتماعی نیز با مطالعه کتاب‌ها مرتفع شود. معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون ارائه در نشست‌های کتاب‌خوان، ‌کتاب‌خوان مجازی،‌ انتشار طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ برگزاری جلسات نقد و بررسی و ... در سراسر کشور انجام می‌شود.

کتاب‌های جدید بازار نشر

در این گزارش چند کتاب که اخیرا وارد بازار نشر شده اند را معرفی می کنیم.

کتاب‌های جدید بازار نشر

انتشارات افق دو رمان «این وبلاگ واگذار می‌شود» نوشته فرهاد حسن‌زاده و رمان «بن‌بست نورولت» نوشته جک گانتوس را روانه بازار نشر کرد.

 

این وبلاگ واگذار می‌شود

ناشر در معرفی کتاب «این وبلاگ واگذار می‌شود» آورده است: این رمان داستان نوجوانی به نام زال را در دوران جنگ روایت می‌کند. زال در دوران جنگ دست کلید یکی از همسایه‌ها را که قصد مهاجرت داشته‌اند به امانت می‌گیرد تا وقتی بازگشتند به آن‌ها پس دهد. او دلباخته فریبا دختر همسایه می‌شود ولی فریبا نسبت به او بی احساس است. حالا بعد از سی و چند سال وبلاگی به نام دسته کلید به راه می‌افتد و اتفاقات تازه‌ای را به دنبال می‌آورد.

این کتاب 142 صفحه‌ای با قیمت 7هزار تومان منتشر شده است.

 

بن‌بست نورولت

 این ناشر همچنین به تازگی رمان «بن‌بست نورولت» نوشته  جک گانتوس با ترجمه کیوان عبیدی‌آشتیانی برای گروه سنی نوجوان روانه بازار نشر کرده است.نوجوانی به نام جک گانتوس مجبور شده به حرف پدر و مادر عصبانی‌اش گوش کند و از خیر دو ماه تعطیلات هیجان‌انگیز بگذرد. با این همه، ماجرایی عشقی و جنایی به هم گره می‌خورند و جک را درگیر می‌کنند و...

به اعتقاد ناشر از گربه‌های حراف بگیر تا بچه‌های دردسرساز، همه آدم‌های داستان‌های جک گانتوس نویسنده‌ آمریکایی را دوست دارند، آن‌قدر که بیش از 4 کتابش بارها در راس فهرست پرفروش‌های روزنامه‌ نیویورک تایمز قرار گرفته‌اند. گانتوس در سال 2012 برای کتاب بن‌بست نورولت برنده‌ مدال طلای نیوبری شد.

این رمان در 360 صفحهو با قیمت 14هزار تومان منتشر شده است.

 

کتاب‌های جدید بازار نشر

پایان این تاریکی ما همه می‌میریم

ماجرای رمان «پایان این تاریکی ما همه می‌میریم: شکارچی باد» نوشته مانی صحراگرد و ایرن عسگری منتشر شد که در 61 بخش روایت شده، در سرزمینی به نام «مارن» اتفاق می‌افتد.پشت جلد کتاب خلاصه‌ داستان روایت شده است:  «ملکه هالن می‌میرد و فضای آرام قصر به هم می‌ریزد. سیکابارو به دنبال کشف راز مرگ مادرخوانده‌اش است. دنیای لطیف دختر دگرگون می‌شود، پی به رازهای پیچیده‌ای می‌برد که در سینه‌ بزرگان قصر پنهان شده است و خبر ندارد به زودی با چه ماجراهایی روبه‌رو خواهد شد. سرزمین مارن در آستانه‌ تغییر بزرگی قرار دارد و نژادهای مختلف به زودی شاهد تکرار تاریخ خواهند بود.» «شکارچی باد» با 180 صفحه و قیمت 7000 تومان از سوی انتشارات ایران‌بان منتشر شده است.

 

کتاب‌های جدید بازار نشر

نویسندگی خلاق

انتشارات سوره مهر اخیرا کتاب «همه چیز درباره نویسندگی خلاق» را با موضوع آموزش نویسندگی و داستان‌نویسی از مهدی غبرایی برای علاقه‌مندان به ادبیات و داستان‌نویسی منتشر کرده است.مهدی غبرایی درباره این اثر گفت: مانند بسیاری از کتاب‌های کمک درسی در حوزه‌های مختلف، این کتاب به شگردهای نویسندگی در گونه‌های مختلف ادبی اعم از رمان، نمایشنامه، فیلمنامه، داستان کوتاه و... می‌پردازد.مترجم کتاب «کافکا در کرانه» در ادامه افزود: در این کتاب شگردهای نویسندگی در گونه‌های ادبی متفاوت با استفاده از مثال‌های جالب و فراوان توضیح داده شده است. از این لحاظ باید گفت که این کتاب، اثر محققانه‌ای است که در این زمینه نوشته شده است.مهدی غبرایی در مورد دلیل پرداختن به این ترجمه گفت: به نظرم در ایران جای آثاری از این دست که شگردهای نویسندگی را به دوستداران نویسندگی و ادبیات آموزش دهد، اگر نگوییم خالی است، کم هستند. در زبان فارسی نیز کتاب‌های خوبی در این زمینه تألیف نشده‌اند و اگر تعداد کتاب‌های ترجمه و تألیف را در این حوزه شمارش کنیم، خواهیم دید که تعداد آن‌ها بسیار اندک است.وی در ادامه افزود: به دلیل نیازی که احساس می‌شد، من هم نسبت به ترجمه آثاری از این دست بی‌ علاقه نبودم و آقای محسن سلیمانی ترجمه این کتاب را به من پیشنهاد دادند. بعد از مطالعه کتاب و جلب رضایت نسبت به ترجمه آن اقدام کردم.

کتاب «همه چیز درباره نویسندگی خلاق» در 21 سر فصل و در حجمی نزدیک به 500 صفحه ترجمه شده است. این کتاب از مجموعه آثار منتشر شده از سوی سوره مهر در حوزه آموزش داستان نویسی است و کار هدایت این مجموعه را محسن سلیمانی بر عهده دارد.

کتاب‌های جدید بازار نشر

سونات اشباح

ترجمه نمایشنامه «سونات اشباح» نوشته آگوست استریندبرگ با ترجمه جواد عاطفه توسط نشر افراز به چاپ دوم رسید.

«سونات اشباح» در سال 1907 توسط آگوست اسریندبرگ نوشته شد و یکی از مطرح‌ترین نمایشنامه‌های این نمایشنامه‌نویس سوئدی است که در آن اشباح و ارواح، در کنار شخصیت‌های زنده، روی صحنه نمایش حضور داشته و روی دیگر شخصیت‌های نمایش تاثیر می‌گذارند.این نمایشنامه که برای اجرا در تئاتر استریندبرگ نوشته شده بود، با این رویه و رویکرد نوشته شده که کمترین آکسسوار صحنه را همراه با معانی و مفاهیم عمیق به همراه داشته باشد. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های این نمایشنامه، شخصیت‌پردازی آن است که باعث شده نمونه بارزی در ادبیات نمایشی باشد. روان شخصیت‌ها در این نمایش، مهم‌ترین رکن آن‌هاست و پیچیدگی نمایشنامه هم به همین دلیل است. میزان استقبال از این نمایشنامه در بین هنرمندان جهان به میزانی بوده که اینگمار برگمان کارگردان مطرح سینمای سوئد در طول 60 سال فعالیت تئاتری خود، 4 مرتبه این نمایش رو روی صحنه برد و هر بار به گونه متفاوتی آن را اجرا کرد. برگمان به ترتیب در سال‌های 1941، 1954، 1973 و در نهایت در سال 2000 به عنوان آخرین فعالیت نمایشی‌اش، «سونات اشباح» را اجرا کرد.

ماکس راینهارت، اولاف مولاندر و راجر بلین نیز دیگر چهره‌هایی هستند که هرکدام این نمایش را با دید و خوانش ویژه خود اجرا کرده‌اند. از «سونات اشباح» اپرایی نیز با آهنگسازی جولیوس ویسمن در مونیخ به صحنه رفته است.

«سونات اشباح» مانند «به سوی دمشق» یکی از پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین نمایشنامه‌های استریندبرگ است. او در نامه‌ای که به یکی از دوستان خود به نام امیل شرینگ نوشته، درباره این نمایشنامه گفته است: سونات اشباح، وحشتناک است، درست مثل زندگی. زمانی که پرده کنار می‌رود چشم ما چیزهایی را می‌بیند که برانداز و نابودکننده است و ...

این نمایشنامه در سال 91 با ترجمه جواد عاطفه به عنوان پنجاه و یکمین عنوان «نمایشنامه‌های برتر جهان» توسط انتشارات افراز به چاپ رسید که استقبال خوبی از آن به عمل آمد و در حال حاضر به چاپ دوم رسیده است.

معرفی کتاب قلب طلایی


عنوان کتاب:قلب طلایی

نویسنده:زهرا اسدی

پدر آذر افسر نیروی دریایی است واز شمال به بوشهر منتقل میشود،آذر برای عیادت از مادربزرگ مریضش به آبادان میرود که در هواپیما با مهرداد آشنا میشود در بیمارستان آذر دوباره مهرداد را میبیند ومتوجه میشود که خواهر او پرستار است همان شبی که قرار بود خانواده مهرداد به خانه پدربزرگ بروند جنگ آغاز میشود ومهرداد آذر و پدربزرگ ومادربزرگ را به همراه خانواده خودش به بوشهر میبرد هر بار که مهرداد تصمیم میگیرد برای خواستگاری آذر برود اتفاقی مانع میشود تا آنکه او که خلبان هواپیمای جنگی است برای ماموریت میرود ومفقود الاثر میشود آذر سالها به انتظار بازگشت او میماند تا آنکه …..


اطلاعیه

نتیجه تصویری برای اطلاعیه  

 به اطلاع اعضاء محترم می‌رساند برابر موافقت دبیر کل محترم نهاد و با عنایت به در پیش بودن روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار، جرایم دیرکرد اعضاء کتابخانه‌های عمومی که نسبت به بازگرداندن کلیه منابع دیرکردی خود به کتابخانه از تاریخ شنبه 22/ 08/ 95 لغایت پنجشنبه 27/ 08/ 95 اقدام نمایند، مورد بخشودگی کامل قرار می‌گیرد. 

فرا رسیدن هفته کتاب بر اهالی فرهنگ و مطالعه مبارک باد

 

عالم کتاب و کتابخوانی، عالمی است همیشه بهاری؛چرا که دانش همواره

طراوت و رشد و شکوفایی به همراه می آورد.

کتاب آینه ای است تمام نما از تجربه ها، آموخته ها، دانستنی ها و علوم

مختلفی است که دیگران به رنج فراوان بر صفحه ماندگار آن به جا گذاشته

و چون هدیه ای گرانبها به دست مارسانیده اند.

این برگ های سرشار از دانش نه به سادگی که گاه به تلاشی به گستره

عمر یک دانشمند در پی هم آمده اند و امروز به آسانی در دست من و

توست.

پس به جاست که آن تلاش های گذشته را ارج نهیم و قدر کتاب را بدانیم.

 

هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی مناسب است تا ما ساعتی بیندیشیم.

چقدر از لحظات طلایی عمرمان را صرف خواندن کتاب می کنیم؟

چگونه و با چه ملاکی کتابی را برای خواندن بر می گزینیم؟

با چه روش هایی به مطالعه می پردازیم؟

و سرانجام آن که چقدر از خواندن هر کتابی بهره می گیریم یا هرکتاب

تا چه اندازه در رشد و تعالی ما مؤثر می افتد؟

روز کتاب و کتابخوانی فرصتی است تا کتاب های تازه ای بشناسیم و

قدری از حقایق هستی بچشیم. این فرصت را از دست ندهیم.