کتابخانه ی عمومی آیت اله فیاضی روستای نیر

ورود شما را به این وبلاگ گرامی می داریم.

کتابخانه ی عمومی آیت اله فیاضی روستای نیر

ورود شما را به این وبلاگ گرامی می داریم.

دهه کرامت گرامی باد.

به گوش دل ندا آمد، که یار دلربا آمد
به درد ما دوا آمد، رضا آمد، رضاآمد
خدا داد آنچه را وعده،‌ بشد در ماه ذیقعده
که آمد بهترین بنده، رضا آمد ، رضا آمد  

 

 

دهه کرامت و ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مبارکباد

امام رضا (ع) : کسى که حضرت فاطمه معصومه را زیارت کند پاداش او بهشت است .


صلوات خاصه امام رضا(ع)

اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی،

الامام التقی النقی و حجتک علی من فوق الارض و من تحت الثری،

الصدیق الشهید، صلاه کثیره تامه زاکیه متواصله متواتره مترادفه

کافضل ما صلیت علی احد من اولیائک.

دهه کرامت یادآور لطیف‌ترین علائق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است. مهر و وفایی که خواهر مهربان و دلداده را به هجرت وادار نموده و غربت و بیماری و مرگ در فصل جوانی را برای او آسان کرده است. مهربانی که جز در مورد امام حسین و حضرت زینب (علیهما‌السلام) سابقه ندارد.
دهه کرامت تداعی کننده عزم و قاطعیت و اراده آهنین زنان بزرگ و بانوان والامقام و گرانقدر جهان می‌باشد.

دهه کرامت یادآور زهرا و زینب (سلام‌الله علیهما‌السلام) است.
دهه کرامت یادآور تمام خوبی‌هاست. و یادآور جمال انسانی ...

دهه کرامت یادآور تحول آفرینی بانوان آسمانی است و این که می‌توانند رهبری دل‌های صدها میلیون مسلمان را در طی اعصار عهده‌دار بشوند.

تمام مفاهیم سازنده‌ای که ما در فرهنگ اسلامی داریم در این دهه تداعی می‌شوند چرا که حرم حضرت معصومه و امام رضا (علیهماالسلام) کانون دعا و قرآن و نیایش و ... است.

امام صادق(ع)پیش از ولادت کریمه آل محمد(ص) فرمود:

خدا را حرمى است و آن مکه است،امیرمؤمنان را حرمى است و آن کوفه است،و ما اهل بیت را حرمى است و آن قم است.بزودى بانویى به نام فاطمه از تبار من در آن جا دفن شود که هر کس به زیارتش بشتابد،بهشت بر او واجب مى گردد.

بارگاه حضرت معصومه(س) تجلیگاه حضرت زهرا(س)

بر اساس رویاى صادقه‏اى که مرحوم آیت الله مرعشى نجفى(ره) از پدر بزرگوارش مرحوم حاج سیدمحمود مرعشى (متوفاى 1338 ه .)نقل مى‏کردند، قبر شریف حضرت معصومه(س)جلوه‏گاه قبر گم شده مادر بزرگوارش حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها مى‏باشد.آن مرحوم در صدد بود که به هر وسیله‏اى که ممکن باشد، محل دفن‏حضرت زهرا سلام الله علیها را به دست آورد، به این منظور ختم مجربى را آغاز مى‏کند و چهل شب آن را ادامه مى‏دهد، تا درشب چهلم به خدمت‏حضرت باقر و یا حضرت صادق(علیهماالسلام)شرفیاب مى‏شود، امام(ع) به ایشان مى‏فرماید: «علیک بکریمه اهل البیت‏» «به دامن کریمه اهلبیت پناه ‏ببرید.» عرض مى‏کند: بلى من هم این ختم را براى این منظور گرفته‏ام که قبر شریف ‏بى‏بى را دقیقا بدانم و به زیارتش بروم.

امام(ع) فرمود: منظور من قبر شریف حضرت معصومه در قم مى‏باشد.سپس ادامه داد: براى مصالحى خداوند اراده فرموده که محل دفن حضرت فاطمه‏سلام الله علیها همواره مخفى بماند و لذا قبر حضرت معصومه را تجلیگاه قبر آن حضرت قرار داده است.هر جلال و جبروتى که براى‏ قبر شریف حضرت زهرا مقدر بود خداوند متعال همان جلال و جبروت‏را بر قبر مطهر حضرت معصومه(س) قرار داده است.

عصمت حضرت معصومه(س)

بر اساس روایتى که مرحوم سپهر در «ناسخ‏» از امام رضا(ع)روایت کرده، لقب «معصومه‏» را به حضرت معصومه، امام هشتم ‏اعطا کرده‏اند. طبق این روایت امام رضا(ع) فرمود: «من زار المعصومه بقم کمن زارنى‏» «هرکس حضرت معصومه را در قم زیارت کند، همانند کسى است که مرا زیارت کرده باشد.» این ‏روایت را مرحوم محلاتى نیز به همین تعبیر نقل کرده است. با توجه به این که عصمت ‏به چهارده معصوم(علیهم السلام) منحصر نیست، بلکه همه پیامبران، امامان و فرشتگان معصوم هستند. و علت اشتهار حضرت رسول اکرم، فاطمه زهرا و امامان(علیهم‏السلام) به «چهارده معصوم‏» آن است که آنها علاوه بر مصونیت ازگناهان صغیره و کبیره، از «ترک اولى‏» نیز که منافات با عصمت ‏ندارد، پاک و مبرا بودند.

مرحوم مقرم درکتابهاى ارزشمند :«العباس‏» و «على الاکبر»دلائل عصمت ‏حضرت ابوالفضل و حضرت‏على‏اکبر(علیهماالسلام) را بر شمرده‏است. و مرحوم نقدى در کتاب‏«زینب الکبرى‏» از عصمت‏حضرت زینب سلام الله علیها سخن‏گفته است. و مولف «کریمه اهلبیت‏» شواهد عصمت‏حضرت معصومه(س)را بازگو نموده است.

و با توجه به این که حضرت معصومه(س) نام شریفشان «فاطمه‏»است و در حال حیات به «معصومه‏» ملقب نبودند، تعبیر امام(ع)دقیقا به معناى اثبات عصمت است، زیرا بر اساس قاعده معروف:«تعلیق حکم به وصف مشعر بر علیت است‏» دلالت‏حدیث‏شریف برعصمت آن بزرگوار بى‏تردید خواهد بود.

فداها ابوها

آیت الله سید نصر الله مستنبط از کتاب «کشف اللئالى‏» نقل‏فرموده که روزى عده‏اى از شیعیان وارد مدینه شدند و پرسشهایى‏داشتند که مى‏خواستند از محضر امام کاظم(ع) بپرسند. امام(ع) درسفر بودند، پرسشهاى خود را نوشته به دودمان امامت تقدیم‏نمودند، چون عزم سفر کردند براى پاسخ پرسشهاى خود به منزل‏امام(ع) شرفیاب شدند، امام کاظم(ع) مراجعت نفرموده بود و آنها امکان توقف نداشتند، از این رو حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسشها را نوشتند و به آنها تسلیم نمودند، آنها با مسرت فراوان از مدینه منوره خارج شدند، در بیرون مدینه با امام کاظم(ع) مصادف‏شدند و داستان خود را براى آن حضرت شرح دادند.

هنگامى که امام(ع) پرسشهاى آنان و پاسخهاى حضرت معصومه(س) را ملاحظه کردند، سه بار فرمودند: «فداها ابوها» «پدرش به قربانش باد.» باتوجه به این که‏حضرت معصومه(س) به هنگام دستگیرى پدر بزرگوارش خردسال بود،این داستان از مقام بسیار والا و دانش بسیار گسترده آن حضرت‏حکایت مى‏کند.

ذکر حکایتی در جهت شفا یافتن

خانمی از یکی از شهرهای جنوبی آمده بودند به قم و مربوط به حدود 70 سال قبل است. این خانم باردار بوده بعد از مدتی حس می‌کند که جنین حرکت ندارد. طبیب تشخیص می‌دهد که بچه در شکم مادر مرده است و نیاز به جراحی دارد. که در آن زمان جراحی اینقدر آسان نبوده و سختی‌های بسیار داشته است.

آن زن و خانواده‌اش خیلی ناراحت شدند و نمی‌توانستند به جراحی تن بدهند. لذا زن و شوهر به عزم زیارت حضرت امام رضا (علیه‌السلام) و توسل به ایشان از شهرشان خارج می‌شوند.

نتیجه که حضرت معصومه(علیهاالسلام) در انحصار گروه و افراد خاصی نیست هر کس، در هر جایی مشکلی داشته باشد به اذن خدا حل آن مشکلات در توان ایشان است. و سرمایه‌ای برای مسلمین و شیعیان هستند.

در مسیر به قم می‌رسند و به زیارت حضرت معصومه (علیها‌السلام) می‌روند. زن می‌گوید به محض این که وارد صحن شدم حس کردم جنین در شکم حرکت کرد. بسیار خوشحال می‌شوند و نامه می‌نویسند به فامیل که ما به مشهد نرفته به برکت قبر منور حضرت معصومه(علیها‌السلام) بچه حرکت کرد.

دهه کرامت بدین گونه نامیده شد که میلاد حضرت معصومه(س) و برادرش امام رضا(ع) در ماه ذی القعده واقع شد یعنی روز اول ذی القعده میلاد حضرت معصومه (س) که روز دختر نیز نامگذاری شده و دهم ذی القعده میلاد شمس الشموس ، انیس النفوس ، حضرت امام رضا (ع) است و یکی ازمهمترین دلایل آن عواطف سرشار و محبت ‏زایدالوصفى است که بین این خواهر و برادر وجود دارد که قلم از ترسیم آن عاجز می باشد و شاهد مثال آن در یکى از معجزات امام کاظم(ع) که حضرت معصومه نیز نقشى دارد،اتفاق افتاده است و هنگامى که مرد نصرانى مى‏پرسد: «شما که هستید؟» مى‏فرماید: «انا المعصومه اخت الرضا» «من معصومه، خواهر امام رضا(ع)مى‏باشم.» این تعبیر از محبت‏سرشار آن حضرت به برادر بزرگوارش‏امام رضا(ع) و از مباهات او به این خواهر برادرى سرچشمه‏مى‏گیرد.

امید که از هدایت‌های ایشان بهره کامل ببریم تا به شفاعت ایشان نائل آئیم ... انشاالله

آثار بوستان کتاب درباره دهه کرامت

موسسه بوستان کتاب به مناسبت دهه کرامت (۲۵ مرداد تا ۴ شهریور)، تا کنون ده عنوان کتاب چاپ و منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، مدیر تولید و جانشین رئیس موسسه بوستان کتاب ، در خصوص آثار مرتبط با دهه کرامت گفت: «موسسه بوستان کتاب به مناسبت دهه کرامت، (میلاد کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه (س) و میلاد هشتمین امام همام، حضرت علی بن موسی الرضا (ع))، ده عنوان اثر با سه گروه مخاطب تخصصی، عمومی و کودک و نوجوان چاپ و منتشر کرده است.»

حجت الاسلام عبدالهادی اشرفی افزود: «از میان این ده عنوان کتاب، برخی به زندگی حضرت معصومه (س)، برخی به زندگی امام رضا (ع) و برخی نیز به سیره و تعالیم آسمانی این بزرگواران پرداخته اند.»

وی در خصوص عناوین این کتاب های جدید بوستان کتاب گفت: «بانوی ملکوت» و «مهر ولایت در آسمان ایران»، نام دو کتابی است که به مناسبت دهه کرامت چاپ شده است؛ بانوی ملکوت درباره زندگی حضرت معصومه است که در 164 صفحه به زیور طبع آراسته شده و به موضوعاتی چون: قم در آینه روایات، قم حرم اهل بیت، تواضع بزرگان به حضرت معصومه، اهتمام شیعه و سنی به زیارت این بانوی گرانقدر، مقام شفاعت حضرت معصومه (س)در قیامت و ... پرداخته و برخی از افتخارات و مفاخر قم را نظیر: زکریا بن آدم، خاندان اشعری در قم ، ابن بابویه قمی (شیخ صدوق) و ... به طور مختصر معرفی کرده است.

همچنین کتاب مهر ولایت در آسمان ایران، در 244 صفحه، به معرفی ابعاد گوناگون زندگی امام رضا (ع) پرداخته و موضوعات زیر را واکاوی کرده است: تولد و تبار حضرت رضا (ع)، عرفان و عبادت امام رضا (ع)، اخلاق کریمه آن حضرت، توسل به هشتمین امام همام و کرامات ایشان، خطوط انحرافی عقیدتی در عصر آن حضرت، سفر امام رضا(ع) به ایران، ماجرای ولایت عهدی، ماجرای شهادت آن حضرت، حدیث لوح و زیارت امام رضا (ع).

حجت الاسلام اشرفی ادامه داد: برخی از این آثار عبارتند از: سیره سیاسی امام رضا و مسئله ولایت عهدی ؛ تالیف آقای علی کارخانه / معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی ؛ تالیف محمد حکیمی / زیارت حضرت رضا (ع) به روایت اهل سنت؛ تالیف محمدمحسن مروجی طبسی/ فرشته نجات ؛ تالیف موسسه فرهنگی - تربیتی توحید / حیات پاکان جلد 4؛ تالیف مهدی محدثی/ آمدی در شهر ما گل کاشتی؛ تالیف علی باباجانی / حضرت معصومه و شهر قم و ... .

از25 مرداد تا چهارم شهریور ماه ؛ مطابق با یکم ذیقعده ( میلاد فرخنده حضرت معصومه) تا یازدهم ذیقعده ( میلاد با شکوه حضرت امام رضا) دهه کرامت نام گذاری شده است.

کتاب هایی با موضوع دهه ی کرامت

انتشارات "دلیل ما "بسته مطالعاتی دهه کرامت را با 5 کتاب ویژه به مخاطبان عرضه کرده است:

1. «علی بن موسی (علیه السلام)، امام رضا» تالیف دکتر مرضیه محمدی در 840 صفحه وزیری، که زندگی نامه کامل هشتمین امام معصوم و تبیین زوایای مختلفی از حیات پر برکت ایشان است.

2. «امام رضا (علیه السلام) به روایت اهل سنت» به قلم آقای محمد محسن طبسی در 372 وزیری، که به امام شناسی حضرت ثامن الائمه (علیه السلام) در منابع عامه پرداخته است.

3. «گزارش لحظه به لحظه از سفر امام رضا (علیه السلام) به ایران» نگاشته محمد رضا انصاری در 64 صفحه رقعی، که ماجرای کامل و مستند سفر حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه تا ایران را بیان کرده است.

4. «حضرت معصومه (علیها السلام)» نوشته فرید مسعودی در 96 صفحه رقعی، که زندگانی و فضایل بانو را به رشته تحریر درآورده است.

5. «حدیث سلسله الذهب از دیدگاه اهل سنت» از محمد محسن طبسی در 184 رقعی، که پژوهشی مستند از کتاب های اهل سنت درباره حدیث مشهور سلسله الذهب است.

کتاب هایی برای دهه کرامت

انتشارات دلیل ما برای دسترسی آسان علاقمندان به بسته مطالعاتی دهه کرامت، ارسال رایگان پستی را در نظر گرفته است؛ و برای تهیه این بسته مطالعاتی می توانید با شماره تلفن 02537744988 تماس حاصل بگیرید.

دلیل ما آماده هر گونه همکاری با ارگان ها، مدارس، ادارات و هیئات در نشر و پخش کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی با ارائه تخفیفات ویژه است. از امتیازات همکاری با این انتشارات می توان به چاپ آرم موسسات در جلد کتاب، طرح جلد اختصاصی موسسات در تیراژهای بالا و اطلاع رسانی گسترده در شبکه های اجتماعی اشاره کرد.

تهدید میراث مکتوب شیعه

گفت‌وگو با غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی درباره کتابخانه‌های کربلا و نجف

حرم امام حسین

کشور عراق که در دو دهه اخیر دستخوش جنگ و ناآرامی بوده، میراث عظیمی از تاریخ جهان را در خود جای داده است. گنجینه‌ ارزنده‌ای از میراث مکتوب دنیای اسلام در این کشور وجود دارد که این روزها با رشد و گسترش فعالیت داعش در معرض تهدید قرار گرفته است.مدتی پیش داعش کتاب های کتابخانه موصل را که در میانشان نسخ خطی هم دیده می شد، آتش زد. به تازگی مسئولان کتابخانه ملی ایران از کتابخانه های شهرهای مقدس نجف و کربلا بازدید کردند. برای اطلاع وضعیت کتابخانه های این دو شهر مقدس که گنجینه ای از میراث مکتوب شیعی را در دل خود جای داده اند، با دکتر غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی گفت وگویی انجام دادیم.

به نظر می رسد پس از کتابخانه موصل، کتابخانه های دیگر عراق نیز در معرض تهدید نابودی قرار دارند. آیا سفر شما به عراق با هدف محافظت از میراث مکتوب این کتابخانه ها صورت گرفت؟

هدف از سفر به کشور عراق، بازدید از کتابخانه های مهم اماکن زیارتی این کشور بود و به دعوت کتابخانه یکی از این اماکن مقدس نیز به آنجا سفر کردیم. طی بازدید از این کتابخانه ها قرار شد کتابخانه ملی که سابقه خوبی در نگهداری از نسخ خطی دارد در برخی امور مانند تربیت نیروی متخصص برای این کتابخانه ها، مرمت نسخ خطی موجود در این مراکز و فهرست نویسی این منابع ارزشمند با کتابخانه های شهرهای کربلا و نجف همکاری کند و تفاهم نامه ای نیز در این زمینه به امضای طرفین رسید.

وضعیت کتابخانه های عراق در حال حاضر به چه صورت است؟

به هر حال، جنگ های متوالی در عراق، میراث این کشور را تهدید می کند. جنگ خلیج فارس در اوایل دهه نود و بعد حمله نظامی آمریکا به این کشور، عراق را دچار ناامنی کرد. در این میان کتابخانه ها همواره در معرض تهدید قرار داشتند. اکنون با حمله وحشیانه داعش به شهرهای عراق و سوریه نیز می بینیم میراث مکتوب ارزشمند این دو کشور نابود می شود. برای مثال، داعش کتاب های کتابخانه موصل را به آتش کشید. در این مدت می بینیم کتاب ها غارت شدند یا از بین رفتند و بخشی دیگری هم با دلسوزی افراد به جاهای دیگر منتقل و متفرق شده است، برای مثال در منازل نگهداری می شود تا از دسترس غارتگران محفوظ بماند. در اماکن مقدس مجموعه عظیمی از میراث مکتوب آثار اسلام بویژه منابع شیعی وجود دارد که ضرورت توجه به این کتابخانه ها را دوچندان می کند.

تا پیش از این که قم به مرکز علمی جهان تشیع تبدیل شود، نجف این جایگاه را به خود اختصاص داده بود. آیا منابع این کتابخانه ها را می توان با نسخ خطی کتابخانه مرحوم آیت الله مرعشی مقایسه کرد؟

حوزه نجف برای هزار سال مرکز علمی جهان تشیع به شمار می رفت. در این شهر مجموعه های خطی معتبری وجود دارد از جمله مجموعه کتابخانه مرحوم کاشف الغطاء، کتابخانه عمومی حضرت مرحوم آیت الله سیدمحسن حکیم، کتابخانه علامه امینی صاحب کتاب الغدیر که معروف به مکتبه الامام أمیرالمومنین (علیه السلام) است و همچنین کتابخانه های خود آستان های مقدس امیرالمومنین، سیدالشهدا و حضرت ابوالفضل. هر چند در این کتابخانه ها نسخ خطی ارزشمندی وجود دارد، اما قابل قیاس با کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نیست.

آیا این آثار هم در معرض تهدید قرار دارند؟

در زمان رژیم بعث این کتابخانه ها و گنجینه ها از دستبرد صدام در امان نبود. با وجود این شاید کتابخانه علامه امینی وضعیت بهتری نسبت به دیگر کتابخانه ها داشته باشد، چرا که دست نخورده مانده و هیچ خسارتی به آنجا وارد نشده است. در بازدید ما نمایشگاهی از نسخ خطی در این کتابخانه برپا بود و کارشناسان ایرانی نیز برای همکاری در آنجا حضور دارند. هر چند ساختمان قدیمی این کتابخانه وضعیت مناسبی ندارد، ولی به هر صورت کتاب ها و نسخه های خطی آن دست نخورده و سالم مانده است. در کتابخانه آیت الله حکیم نیز بیش از 4000هزار نسخه خطی وجود دارد.

کتاب های فارسی نیز در میان آثار به چشم می خورد؟

کم و بیش، ولی بیشتر کتاب ها به زبان عربی است، در کتابخانه ملی هم شاید نصف بیشتر کتاب های خطی به زبان عربی باشد، چراکه زبان اصلی و علمی و فقهی جهان اسلام تا به امروز عربی بوده است. به هر روی، این آثار به واسطه اسلام میراث مشترک ما به شمار می آید و عمده مولفان و کاتبان این آثار ایرانی هستند.

همکاری کتابخانه ملی با این کتابخانه ها تنها به فهرست نویسی و مرمت نسخ خطی محدود می شود؟

آنچه در اولویت این دوستان قرار دارد بیشتر بحث مرمت و حفظ و نگهداری کتاب است. البته برخی کتابخانه های داخل ایران نیز با چنین مشکلی روبه رو هستند. برای مثال ممکن است هم شرایط فیزیکی منابع استاندارد نباشد و هم این که نسخه هایی داشته باشند که آسیب دیده و هر روز بر میزان این آسیب افزوده شود. برای نگهداری نسخ خطی باید تمام عوامل محیطی از جمله نور، رطوبت و دما کنترل شود. همچنین نسخه های آسیب دیده باید آفت زادیی شود. قرار شد کتابخانه ملی در این زمینه به کتابخانه های کربلا و نجف درباره حفظ و احیای مشورت دهد و با برگزاری دوره های آموزشی چه در ایران و چه در عراق به این کتابخانه ها کمک کند.

در اماکن مقدس مجموعه عظیمی از میراث مکتوب اسلام بویژه منابع شیعی وجود دارد که ضرورت توجه به این کتابخانه ها را دوچندان می کند

همچنین ارسال منابع به این کتابخانه ها در دستور کار ما قرار دارد چنان که در این سفر نیز منابعی در اختیار این کتابخانه ها گذاشته شد و پیش از این نیز کتاب 34 جلدی فهرست نسخ خطی ایران به بیشتر کتابخانه های کربلا و نجف ارسال شد تا به عنوان یک کتاب ارزشمند برای کار در حوزه نسخه های خطی در اختیار این عزیزان باشد.

برای همکاری با کتابخانه های شهرهای دیگر عراق از طرف دولت عراق درخواستی نشده؛ برای مثال شهرهایی که بیشتر در معرض تهدید داعش قرار دارند؟

هنوز درخواستی صورت نگرفته، ولی در آن مناطق کار چندانی نمی توان صورت داد.

در میان کتاب های کتابخانه موصل نسخه های خطی نفیس نیز موجود بود؟

اطلاعی در این زمینه ندارم. شایعه شده که در میان کتاب ها نسخه های خطی و کتاب های قدیمی نیز از بین رفته است، با این همه به نظرم باید به این اخبار با احتیاط نگاه کرد. برای مثال، چند سال پیش به افغانستان رفته بودم و برخلاف شنیده ها که از سوزاندن نسخ خطی توسط طالبان حکایت داشت، دیدم بیشتر نسخه های خطی سالم باقی مانده است و اصل نسخه های خطی این کشور که در آرشیو ملی افغانستان نگهداری می شود دست نخورده باقی مانده بود. به هر حال، بنا بر فهرست نسخ خطی، کتابخانه موصل دارای نسخه های نفیسی بوده، ولی این که از بین رفته یا خیر چندان مشخص نیست و امیدوارم که این اتفاق رخ نداده باشد.

به شهرهای سامرا یا کاظمین نیز سفر کردید؟

به کاظمین رفتیم، ولی به علت محدودیت زمان نتوانستیم از کتابخانه آن بازدید کنیم، ولی از مجموعه آثاری دیدار کردیم که در دید عموم قرار ندارد. از جمله مقبره چندین تن از رجال قاجار مانند فرهادمیرزا معتمدالدوله که خود و خانواده اش در آنجا دفن شده اند و مقبره آنها اکنون به دفتر کار تبدیل شده است. برای همین افراد عادی نمی توانند از آن بازدید کنند. در این دفتر سنگ نوشته هایی به زبان فارسی موجود بود.

ولی به سامرا نرفتیم و شخصا اطلاعی ندارم که در عتبه مقدسه امامین عسکریین کتابخانه ای باشد یا خیر.

ظاهرا قرار است کتابخانه ملی در تدوین «دانشنامه کربلا» همکاری کند. این دانشنامه توسط چه نهادی تألیف می شود و نقش کتابخانه ملی در این زمینه چیست؟

این امر به درخواست عبدالامیر القریشی، رئیس مرکز مطالعات آستان مقدس حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) انجام می شود. در این دیداری که با القریشی داشتیم او برای گزینش مدخل ها و تدوین این دانشنامه از کتابخانه ملی دعوت به همکاری کرد. بسیاری از آثار تمدن کربلا در طول دوره های مختلف از بین رفته است و آنها قصد دارند بخش هایی از این پیشینه را مستندسازی کنند.

پرفروش‌ترین کتاب‌های ورزشی ۲۰۱۵

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین کتاب‌های ورزشی ۲۰۱۵ از نگاه نیویورک تایمز انتخاب و معرفی شد. این آثار در دو هفته گذشته با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و علاقمندان به آثار ورزشی مواجه شده‌اند.

فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های ورزشی ۲۰۱۵


به گزارش نیویورک تایمز، در این فهرست از کتاب «پسران در قایق» به قلم جیمز براون در صدر پرفروش‌ها نام برده شده است.
پسران در قایق با همکاری نشر پنگوئن منتشر شده درباره هشت دانشجوی دانشگاه واشنگتن است که برای دریافت مدال طلای رقابت‌های شنا در برلین ۱۹۳۶ تلاش می کنند.
«شکست ناپذیر» عنوان دومین اثری است که در فهرست پرفروش‌ها جای گرفته است این کتاب به قلم لورا هیلن‌برد توسط نشر رندوم هاوس منتشر و راهی بازار کتاب شده است. و داستان یک دونده زندانی را به تصویر می‌کشد.

در این کتاب داستان زندگی یک دونده ژاپنی که در جریان جنگ جهانی دوم در زندان به سر برد به رشته تحریر در آمده. از این کتاب قرار است به تازگی فیلمی داستانی نیز تولید و منتشر شود.
در جایگاه سوم فهرست پرفروش‌ها کتاب «مبارزه من» قرار دارد این اثر به قلم مشترک راندا روزی و ماریا برنز نوشته شده و انتشارات ریگان آرت آن را منتشر کرده است. در این کتاب داستان مبارزه یک جودو کار در المپیک طرح شده که خاطرات مسابقات نهایی‌اش را مرور می‌کند.
کتاب «او یک قهرمان است» به قلم هلن مک دونالند که با همکاری نشر اتلانتیک منتشر شده درباره یک زن انگلیسی است که با کمک ورزش و تکنیک‌هایی که آموزش می‌بیند به تقویت روان و روحیه‌اش کمک می‌کند. او که به بیماری سختی مبتلا است با کمک ورزش عمر طولانی‌تری را پشت سر می گذارد.

فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های ورزشی ۲۰۱۵


و اما در جایگاه پنجم فهرست پرفروش‌ها از نگاه نیویورک تایمز کتاب «پدرو» نوشته پدرو مارتینز و میکائیل سیلور من قرار دارد. این دو نویسنده به طور مشترک کتاب پدرو را به رشته تحریر در آوردند و آن را با همکاری بنیاد میفلین هارکوت منتشر و روانه بازار کرده اند. در کتاب پدرو خاطرات ۸ ساعت پیش از قهرمانی سه ورزشکار نقل شده است.
«سفر به خانه» عنوان ششمین اثری است که در فهرست نیویورک تایمز جای گرفته این اثر با همکاری نشر هارپر کالینز منتشر شده و جورج پوداسا آن را به رشته تحریر در آورده است. در این اثر داستان زندگی یک شکارچی یانکی به تصویر در آمده که چگونه از زمین‌های پشت استادیوم برای تمرین تیراندازی و شکار استفاده می کرده است.
کتاب «نوسان» به قلم دیوید لیدبتر قرار دارد. لیدبتر این اثر را با همکاری ران کاسپراسیک به رشته تحریر در آورده و انتشارات سنت مارتین آن را منتشر کرده است.
کتاب‌های «قهرمان‌های واقعی» نوشته کریستوفر مک دوگال، «ی وای» به قلم چارلز لیرشن و «هر روز مبارزه» نوشته استورت اسکات از دیگر کتاب‌های پرفروش در دو هفته گذشته است که به ترتیب توسط انتشارات ناپف، سیمون اند سوشر و بلو ریدر منتشر شده است.