کتابخانه ی عمومی آیت اله فیاضی روستای نیر

ورود شما را به این وبلاگ گرامی می داریم.

کتابخانه ی عمومی آیت اله فیاضی روستای نیر

ورود شما را به این وبلاگ گرامی می داریم.

معرفی ۵۴ کتاب با موضوع دفاع مقدس

   Image result for ‫کتاب دفاع مقدس‬‎

با کتاب‌های پرفروش‌های دفاع مقدس آشنا شوید/ از «دا» و «من زنده‌ام» تا پالتویی‌های روایت فتح

بررسی آثار پرتیراژ و پرفروش حوزه کتاب در زمینه دفاع مقدس نشان می‌دهد که مخاطبان بیشتر نسبت به آثار خاطره‌گو و روایت‌گر اقبال نشان می‌دهند.

جنگ تحمیلی سال‌هاست به پایان رسیده است اما مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت در حوزه هنری، نقل قول درستی را در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود بیان می‌کند و آن هم این جمله است که «جنگ یک سرباز زمانی تمام می‌شود که خاطرات خود را بنویسد و منتشرشان کند.» با توجه به این جمله،‌ به نظر می‌رسد که جنگ برای خیلی‌ها ادامه دارد و هنوز تمام نشده است.

نکته دیگر در بررسی کتاب‌های پرفروش و پر اقبال حوزه دفاع مقدس این است که مردم و عموم مخاطبان بیشتر از آن‌که به خواندن آثار داستانی این حوزه را دوست بدارند، علاقه‌مند به خواندن واقعیت‌ها و مطالب مستند جنگ ایران و عراق هستند. به علاوه چنین کتاب‌هایی که حاوی خاطرات و روایت‌ها هستند، مواد خام داستان‌ها و فیلم‌های مختلف را در اختیار تولیدکنندگان این آثار قرار می‌دهند. در مجموع، وقتی نگاهی به آثار مکتوب پرفروش مربوط به دفاع مقدس نگاه می‌کنیم، بیشتر کتاب‌های خاطرات و روایت‌گری را شاهد هستیم.

سومین نکته درباره این گزارش این است که در آن اسامی و توضیحاتی درباره چند کتاب نسبتا تاثیرگذار در بازار کتاب‌های دفاع مقدس، آمده است. گزارش به هیچ وجه قصد بی‌توجهی یا ظلم به دیگر کتاب‌های جنگی را ندارد و بدیهی است که کتاب‌هایی محبوب و پرخواننده بوده‌اند اما رسیدن آثار به چاپ‌های چندم، دو رقمی و حتی سه رقمی باعث تحریک حس کنجکاوی و بررسی بیشتر این حوزه می‌شود. اتفاقی که شاید تا چند سال پیش رخ نمی‌داد. چون میزان شمارگان کتاب تا حدی که امروز پایین آمده، پایین نیامده بود.

به این ترتیب در آستانه آغاز هفته دفاع مقدس، این گزارش به صورت اجمالی و در حکم تورقی بر چند کتاب تاثیرگذار در حوزه ادبیات دفاع مقدس منتشر می‌‌شود. نکته موجود درباره متن گزارش این است که تعداد زیادی از کتاب‌های آن مربوط به انتشارات سوره مهر هستند که علتش را می‌توان فعالیت متمرکز و خوب دفتر ادبیات و هنر مقاومت در حوزه هنری دانست. در این گزارش هر کتاب با عنوان و تیتر توصیفی متناسب با متن آن معرفی شده است.

مشروح این گزارش میدانی در ادامه می‌آید:

خاطرات شیرزن کُرد که پدر و برادرش را دفن کرد                             

حجم تبلیغات و صحبت‌های پیرامونی، و همچنین شمارگان چاپ، باعث می‌شود که در ابتدای فهرست مورد نظر، کتاب «دا» را قرار بدهیم. اثری که در حال حاضر صد و پنجاه و دومین نوبت چاپ آن در بازار نشر عرضه شده است.

«دا» یک کتاب خاطره‌محور است که درباره ادبیات بودن یا نبودنش بحث‌های زیادی شده است. نکته مهمی که درباره این کتاب وجود دارد این است که هنوز به دلیل عدم هماهنگی و توافق‌ها، اثر اقتباسی یا برگرفته از آن که در شان این کتاب باشد، تولید نشده است. تنها یک برنامه تلویزیونی که در آن بانوان بازیگر کشور به خوانش این کتاب می‌پردازند، از سیما پخش شد و نمایشنامه رادیویی آن نیز از صدای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

این کتاب شامل خاطرات سیده زهرا حسینی است که به قلم سیده اعظم حسینی تدوین شده است. زهرا حسینی از اهالی خانواده‌های ایرانیانی بود که به عراق مهاجرت کرده بودند و پیش از شروع جنگ به ایران بازگشتند. پدر حسینی یک مبارز و انقلابی ضد حکومت بعث بود. پدر و برادر حسینی در جریان اشغال خرمشهر شهید شدند و نکته مهم و جالب درباره این زن، دفن این دو است که باعث ساخته شدن شخصیت محکم و استوار وی در سال‌های جنگ شد.

کتاب «دا» روی بسیاری از مخاطبانش تاثیر گذاشته و بسیاری هم آن را خوانده‌اند؛ حتی خیلی از افرادی که اهل کتاب‌خواندن نیستند. این کتاب همچنان تجدید چاپ می‌شود.

داستان‌های سخت شیرمرد بی‌ادعا در خاک‌های نرم کوشک            

شهید عبدالحسین برونسی یکی از فرماندهان بی‌ادعای جبهه‌های جنگ در دوران دفاع مقدس بود که فیلم سینمایی «به کبودی یاس» نیز با نگاه به زندگی وی ساخته شده است. دیگر کتاب پرفروش و پراقبالی که بازار کتاب‌های دفاع مقدس و جنگ به خود دیده، درباره این فرمانده است. «خاک‌های نرم کوشک» هم مانند «دا» از پرفروش‌های کتاب‌های دفاع مقدس است تنها با این تفاوت که ناشر دو کتاب متفاوت است و تعداد نوبت‌های چاپ این کتاب، بیشتر از دا است. «خاک‌های نرم کوشک» را انتشارات خصوصی ملک اعظم به تحقیق و قلم سعید عاکف به چاپ رسانده است.

این کتاب شامل خاطرات دوستان ‌و آشنایان شهید برونسی است و مانند «دا» کتابی نیست که راوی‌اش خود شخصیت اصلی اثر باشد. «خاک‌های نرم کوشک» در نمایشگاه امسال کتاب تهران به چاپ صد و هشتاد و پنجم رسید.

شهید عبدالحسین برونسی از اهالی مشهد بود که پیش از انقلاب به عنوان مبارز انقلابی با رژیم پهلوی مبارزه می‌کرد و با پیروزی انقلاب از اجرای حکم اعدام نجات پیدا کرد. او پس از شروع جنگ به عنوان یکی از فرمانده های سپاه مشغول به خدمت بود تا در سال 63 به شهادت رسید و پیکرش بعد از 27 سال تشخیص هویت شده و به زادگاهش بازگشت.

رزمنده قوی‌هیکل مشهدی که پشت فرمانده عراقی را به خاک رساند      

دیگر کتاب پراقبال دفاع مقدس، مانند «دا» توسط انتشارات سوره مهر چاپ شده است؛ کتابی که درباره شهید محمدحسن نظرنژاد (بابانظر) است. البته این کتاب با «خاک‌های نرم کوشک» هم تشابه دارد و این وجه تشابه این است که کتاب درباره یک شهید مشهدی مانند شهید برونسی است.

بابانظر یک پهلوان و کشتی‌گیر خراسانی بود که با بدن قوی و پهلوانی خود زبانزد رزمندگان بود. او در یکی از عملیات‌های دفاع مقدس، بعد از انجام عملیات، با یکی از افسران عراقی که هنوز اسیر نشده بود، درگیر شده و پشت او را به خاک می‌رساند. کتاب بابانظر در سال 88 منتشر شد و تا یک سال بعد از انتشارش، به چاپ بیست و چهارم رسید. این کتاب هم مانند «دا» حاوی خاطرات است که شخصیت محوری آن‌ها را در قالب یک مصاحبه بیان کرده است. مصاحبه‌کننده نیز حسین بیضایی بوده است.

بابانظر که یک جانباز جنگی بود، بعد از جنگ در سال 75 به دلیل تنگی نفس و ایست قلبی ناشی از عوارض جنگ، به شهادت رسید. در حال حاضر چاپ پنجاه و دوم این کتاب از خرداد ماه سال گذشته در بازار است.

خاطرات آچار به دستِ طلایی                                                  

از میان کتاب‌هایی که تا این‌جا، معرفی شده‌اند، دو کتاب متعلق به انتشارات سوره مهر هستند. اما کتاب بعدی، برای انتشارات فاتحان است. این کتاب خاطرات حاج عباس‌علی باقری مشهور به «حاج عباس فابریک دست‌طلا» را شامل می‌شود که مکانیک و تعمیرکار جبهه‌ها بوده است. این کتاب با عنوان «عباس دست‌طلا» چاپ شد و محبوبه معراجی‌پور مصاحبه و تدوین آن را به عهده داشته است. «عباس دست‌طلا» برای اولین بار در سال 91 چاپ شد و در نمایشگاه کتاب امسال تهران هم مورد استقبال زیادی توسط عموم مردم قرار گرفت و پس از نمایشگاه نیز به سرعت به چاپ‌های پنجم و ششم رسید.

اشاره دیگر این که از میان کتاب‌های معرفی شده، 2 کتاب درباره اشخاص شهید شده و 2 کتاب دیگر درباره چهره‌های زنده هستند. «دا» و «عباس دست‌طلا» درباره رزمنده‌هایی هستند که این روزها بین ما هستند اما «خاک‌های نرم کوشک» و «بابانظر» مربوط به دو شهید هستند. ویژگی مشترک همه این کتاب‌ها هم توجه ویژه رهبر انقلاب به آن‌هاست.

«مقام معظم رهبری فرمودند: من شما را می‌شناسم. نفس‌ها در سینه برای چند ثانیه حبس شد. من گفتم: مگر شما بنده را می‌شناسید!! اینجا بود که مقام معظم رهبری صحبت بنده را قطع کردند و فرمودند: من شما را می‌شناسم مگر شما عباس دست طلا نیستید؟» این هم نقل قولی از خود عباس دست‌طلا که در رسانه منتشر شد و میزان اهمیت کتاب مورد نظر را نزد رهبر انقلاب نشان می‌دهد.

«عباس دست‌طلا» همچنان در بازار نشر با استقبال روبروست و می‌‌فروشد.

دختر امدادگری که اسارت در اردوگاه‌های عراق را تاب آورد             

کتاب بعدی، محصول انتشارات بروج است. کتابی که چندی پیش در مراسم تقدیر و تجلیل از آثار و نویسندگان دفاع مقدس، از تقریظ مقام معظم رهبری بر آن، رونمایی به عمل آمد؛ کتاب «من زنده‌ام» شامل خاطرات معصومه آباد که در سال‌های ابتدایی جنگ به عنوان امدادگر در جبهه مشغول بوده و به اسارت بعثی‌ها در می‌آید.

«من زنده‌ام» به چاپ چهل و دوم رسیده است و تقریظ رهبر انقلاب بر آن از چاپ سی و هفتم به بعد، در کنار کتاب به انتشار می‌رسد که البته در استقبال از این اثر بی‌تاثیر نبوده است. این کتاب خاطرات امدادگری را شامل می‌شود که رابط محرم و نامحرم برایش مهم بود و هیچ‌گاه تسلیم اخلاق و رفتار تند زندان‌بانان عراقی نشد و در مقابلشان ضعف نشان نداد.

خاطرات مربوط به پایی که جا ماند                             

یکی دیگر از کتاب‌های پرفروش حوزه جنگ که به تعدد به چاپ رسید، «پایی که جاماند» شامل خاطرات سید ناصر حسینی‌پور است. این کتاب که توسط راوی‌اش به مامور شکنجه‌اش در اردوگاه‌های عراق تقدیم شده، 198 خاطره و ماجرا را از دوران اسارت این رزمنده شامل می‌شود. حسینی‌مهر خاطرات خود را در کاغذهای کوچک و جلد سیگار نوشته و آن‌ها را در عصایی که برای راحت‌تر راه رفتن به همراه داشت، مخفی می‌کرد. این کاغذنوشته‌ها حالا تبدیل به کتابی به نام «پایی که جا ماند» شده‌اند.

سید علی هاشمی یکی از فرماندهان مهم جنگ بود که پیکرش سال‌ها پس از شهادتش به میهن بازگشت. این که یک رزمنده پیک علی هاشمی باشد، برای عراقی‌ها بسیار مهم بود. بنابراین آغاز اسارت او همراه شد با شکنجه و آثار و اذیت‌های بسیار.

«پایی که جا ماند» از دیگر کتاب‌هایی است که رقم تجدید چاپشان 2 رقمی شده است. این کتاب تا زمان برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به چاپ چهل و هشتم رسید.

خاطرات مردی که جنگ، چهره‌اش را در هم کرد                           

دیگر کتابی که رقم تجدید چاپ شدنش 2 رقمی است، «نورالدین پسر ایران» است. این رزمنده تبریزی که جنگ صورتش را مجروح و در هم کرده است، به مدت 40 ساعت با معصومه سپهری مصاحبه کرده است. حاصل این مصاحبه‌ها، کتاب «نورالدین پسر ایران» است که روایت تصویری و هیجان‌انگیز را از سلحشوری‌های رزمندگان در عملیات‌های  بدر، والفجر هشت و کربلای 4 ارائه می‌کند. رهبر انقلاب بر این کتاب نیز تقریظ نوشته‌ و از آن به عنوان یکی از آثار ماندگار ادبیات دفاع مقدس یاد کرده‌اند.

«نورالدین پسر ایران» چاپ شصتم را هم تجربه کرده است و ناشرش انتشارات سوره مهر است.

دیگر پرفروش‌های سوره مهر

«کالک‌های خاکی»، «کوچه نقاش‌ها»،‌ «دختر شینا»، «لشگر خوبان» و «همپای صاعقه» از دیگر کتاب‌های مهم و تاثیرگذاری هستند که سوره مهر در این حوزه به چاپ رسانده است.

پالتویی‌های روایت فتح                                                               

انتشارات روایت فتح از دهه 80 به انتشار مجموعه‌ای کتاب‌های مختلف در حوزه جنگ پرداخت که مورد استقبال قرار گرفتند. این کتاب‌ها که با قطع پالتویی منتشر می‌شدند، حوزه‌های موضوعی مختلفی را شامل می‌شدند. مثلا یکی از این مجموعه‌ها، «یادگاران» یا مجموعه دیگر «روزگاران» نام داشت. کتاب غواصان، پرستاران و یا... از جمله کتاب‌هایی بودند که به عنوان زیرمجموعه این عناوین به چاپ می‌رسیدند. ویژگی این کتاب‌ها، برش‌های کوتاه از خاطرات بودند که حجم کمی هم اما تاثیرگذاری بالایی داشتند.

مجموعه دیگر از پالتویی‌های روایت فتح، کتاب‌های «اینک شوکران» بودند که خاطرات همسران جانباز را در بر می‌گرفتند. اولین عنوان از این مجموعه که تحت زیرعنوان «اینک شوکران -1» به چاپ رسید، کتاب مربوط به خاطرات فرشته ملکی همسر شهید منوچهر مدق بود؛ جانبازی شیمیایی که خاطرات عاطفی و متاثرکننده همسرش، احساسات و اندیشه هر مخاطبی را تحریک می‌کند.

کتاب‌های «نیمه پنهان ماه» نیز از دیگر کتاب‌های قطع پالتویی خاطرات روایت فتح بودند که خاطرات همسران شهدایی چون همت، چمران، باکری و ... در میان آن‌ها از عناوین محبوب بود.

کتاب‌های مربوط به لیلی و مجنون‌های جنگ                               

روایت فتح اما فقط کتاب‌های پالتویی محبوبی در زمینه دفاع مقدس ندارد. این ناشر مجموعه دیگری در قطع رقعی نیز به چاپ رساند که «به مجنون گفتم زنده بمان». کتاب‌های این مجموعه شامل خاطرات کامل همسران شهدایی که خاطرات کوتاه‌شده‌شان را در «نیمه پنهان ماه» خوانده بودیم، می‌شد.

آغاز هفته دفاع مقدس بر ملت پیروز ایران گرامی باد

 Image result for ‫هفته دفاع مقدس 97‬‎

31شهریور،سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران،  
به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است. دوران هشت سال دفاع مشروع
امت سلحشور ایران در حفظ و اعتلای نظام مقدس اسلامی و حراست از مرزهای عزّت
و شرف این مرز و بوم، به مثابه یکی از حساس‏ترین و بارزترین برهه‏های حیات
راستین این ملت، همچون نگینی تابناک، تا همیشه زمان، بر تارَکِ تاریخ
حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان می‏درخشد.


دفاع امت اسلامی ایران در برابر تجاوز همه جانبه دشمنان اسلام، در تاریخ افتخارآفرینی مبارزات حق‏طلبانه یک ملت سترگ، فروزان خواهد بود. پایداری ایران اسلامی که برخاسته از روح وحدت و ایمان بود، در سایه هدایت‏های رهبر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت و باعث احیای یک مکتب سازنده و نهضت‏های آرمانگرا و ایدئولوژی جهانگیر شد.


دفاع مقدس ما در زمینه‏های مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و... توانست معادلات جهانی معمول را بر هم زَنَد و تحلیل‏های مادی دنیاپرستان را نقش بر آب سازد.


این حادثه عظیم، بی‏شک در یاد ملت بزرگ ایران خواهد ماند و غرور و سرافرازی و حماسه‏آفرینی را در نسل‏های بعد بر جای خواهد گذاشت.


جنگ تحمیلی عراق علیه ایران 2887 روز به طول انجامید که طی آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت که 793 روز حمله از سوی رزمندگان اسلام بود و 207 روز از سوی ارتش متجاوز بعثی. در طول جنگ شمار 381 هزار و 680 نفر از نیروهای دشمن کشته و یا زخمی شدند و 72 هزار نفر به اسارت نیروهای اسلام درآمدند. در این هشت سال 371 فروند هواپیما و 82 فروند بالگرد دشمن منهدم شد. 1700 دستگاه تانک و نفربر، 480 قبضه توپ و سه هزار و 363 دستگاه خودرو نظامی به غنیمت ایران درآمد و پنج هزار و 758 دستگاه تانک و نفربر، 532 قبضه توپ و پنج هزار و 152 دستگاه خودرو نظامی دشمن منهدم گردید.

ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان بر همگان تسلیت باد

محرم ماه آگاهی، ماه شکوفایی، ماه آزادی و رهایی، ماه رشد و بالندگی، ماه جوشیدن و اندیشیدن، ماه فانی شدن و به ابدیت پیوستن است.                                        

محرم مدرسه عشقی است که باید در آن درس آموخت. محرابی است که باید در آن به نماز عشق ایستاد و نردبانی است که باید از آن بالا رفت تا به لقای حق شتافت.

عاشورا سالروز عروج خونین سبکبالان عاشقی است که با شهادت خویش حماسه ای جاودانه آفریدند. عاشورا چشمه نوری است که سیاهی ها و تاریکی ها را از جان می شوید و زلالی و پاکی را سخاوتمندانه به آن هدیه می کند.

عاشورا نمایش پرشکوه عشق است که با ایثار و از خودگذشتگی حسین(ع) و یاران فداکار آن حضرت در صحنه کربلا خلق می شود. حماسه کربلا حقیقتی را در کهکشان عشق و خون به تصویر کشید تا دیگر کسی برای چشم پوشیدن از آفتاب حقیقت، بهانه ای نیابد.

کربلا صحنه وقوع حماسه جاویدی است که وجدان انسان های آگاه، صلابت آسمانی اش را ستایش می کند و در برابر قداست و عظمت آن سر تعظیم فرود می آورد. نام آنانی که در معراج کربلا تن به خاک سپردند و به افلاک پرکشیدند، بعد از گذر قرن ها هم چنان بر تارک تاریخ می درخشد.

عاشورا که می‌رسد، دل‌های شیعیانش در آتش عشق حسین(ع) می‌سوزد هر عاشقی که واقعه عاشورا را خوانده باشد و به راز و رمز آن پی برده باشد، دل از این عاشقی بر نمی‌کند.

و ادامه راه عاشقی، سرگشتگی و حیرانی در پیمان با حسین(ع) و سر نهادن بر سر پیمان با اباعبدالله است چرا که حسین تا ابد ماندگار است. راستی که لبیک به حسین(ع) و درک رسالت او پیمان با همه خوبی‌هاست.

روزهای غم بار تاسوعا و عاشورای حسینی و شهادت مظلومانه سالار شهیدان و سرور آزادگان حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش را به مسلمانان، آزادی خواهان و شیفتگان آن حضرت تسلیت عرض می کنیم.

معرفی 10 کتاب با موضوع غدیر


1 - غدیر در قرآن – قرآن در غدیر

نویسنده : محمد باقر انصاری/ انتشارات : دلیل ما/ عنوان محتوا: واقعه غدیر در قرآن

 

آنچه در این کتاب می خوانید:  

رابطه قرآن با غدیر و غدیر با قرآن چیست؟

آیا آیات غدیر در قرآن دلیل بر اثبات جانشینی علی(ع) نیست!؟

علل انحراف امت بعد از رحلت پیامبر(ص) چه بود ؟

علل انحراف امت بعد از واقعه غدیر خم را چیست؟

کدام یک به وصیت پیامبر(ص) عمل نکردند شیعه یا سنی؟!

نظر علماء اهل تسنن در باره واقعه غدیر چیست؟

راهنمایی برای کسانیکه (مخصوصا" اهل تسنن) می خواهند حقانیت شیعه را درک کنند

واقعیت چیست و کدام است ؟

از ابتداء وانتهای غدیر

از مدینه تا مدینه چه خبر؟

صحرای غدیر آیه باران شد .

منافقین دست به کار شدند.

دست منافقین زیرورو شد.

دراین کتاب با محور قرار دادن آیات الهی که به هر صورت با غدیر ارتباط یافته مورد تحلیل قرارگرفته و هر حدیثی که فهم آیه را بیشتر میکند ومورد تایید مطلب است، آورده شده. از ابتداء سفر حجه الوداع در مدینه تا بازگشت به مدینه به صورت مبسوط مطرح شده است جمع آوری روایات نبوی در کتب و تفاسیر فریقین از دیگر ویژگی‌های کتاب است.

 

-------------

2 - اگر در غدیر بودیم

نویسنده : محمد باقر انصاری/ انتشارات : دلیل ما – 160 صفحه

 

آنچه در این کتاب می خوانید :

جوانب مختلف غدیر خم از ابتداء تا انتهاء را بررسی می کنید

اتفاقاتی که در طول این مسیر رخ داد چه بود؟

استفاده ها و برداشت ها ی ضد و نقیض از غدیرخم

غدیر خم چه نوع پیامی را به مخاطبین آن روز و این روز داد؟

اقدامات منافقان در غدیر خم چه بود؟

آیا شما بزرگان قریش با علی بیعت نکردید؟

نقشه ها و توطئه های شومی که منافقین در سر می پروراندند چه بود ؟

ضربه زدن به پیکر اسلام به چه قیمت؟

ترور نافرجام پیامبراکرم (ص)

واقعه باورنکردنی هرشا چه بود ؟

خدایا بر من عذاب را نازل کن

وجدان شما تاریخ را قضاوت می کند .

 مطالعه این کتاب ذهن خواننده را نسبت بعضی مسائل باز تر می کند و خود به قضاوت تاریخ می نشیند که امید است موثر واقع افتد. این با قلمی شیوا ، روان ، ساده و با طرحی نو با عناوین و طراحی و چاپی زیبا در نه بخش ارائه شده است .

 

 -------------

 

3- اولین میراث مکتوب غدیر

نویسنده : محمد باقر انصاری/ انتشارات : دلیل ما/ عنوان محتوا: واقعه غدیر

 

آنچه در این کتاب می‌خوانید :

 اولین کتاب درباره غدیر خم را چه کسی نوشت ؟

 میراث مکتوب در دستان سلیم بن قیس هلالی

 اتمام حجت با غدیر

 سقیفه در زیر شمشیر

 حسن بصری از کدام مفاخر سخن می گوید؟

 دوازده امام در غدیر

 عثمان با غدیر خم چه کرد؟

 دستور غدیرخم چگونه آمد ؟

 فهمم مردم از کلمه مولی در روز غدیر خم چه چیز بود ؟

 آیه اکمال در روز غدیر خم چرا نازل شد ؟

 سوال ابوبکر و عمر در غدیر خم چه بود؟

 شهادت چهار نفر درباره غدیر خم

 افشای صحیفه ملعونه

 غدیر خم پاسخ حدیث جعلی ابوبکر

 سلام امرء القیس به امیرالمومنین

 اقرار عمر هنگام مرگ چه بود؟

 پیامبر اکرم (ص) در روز غدیر خم به همه حاضرین در صحرای غدیر چه ماموریتی داد؟

 استهزای ابوبکر و عمر در غدیر چه بود ؟

 اعراض ابوبکر و عمر از قبول ولایت در غدیر

 سلام ابوبکر و عمر به عنوان«امیرالمومنین».

 

-------------

 

4 - چهارده قرن با غدیر

 نویسنده : محمد باقر انصاری/ انتشارات : دلیل ما / عنوان محتوا: تحلیل واقعه غدیر

 

آنچه در این کتاب می خوانید :

 آنچه شما نمی دانید از بحث‌های گفته نشده غدیرخم

 از واقعه غدیر خم من گزارش می دهم  .

 در چهارده  قرن برسر غدیر و سقیفه چه آمد ؟

 من خدا با غدیر خم اتمام حجت کردم

 اتمام حجت پیامبر با غدیر خم

 آیا حضرت زهرا در واقعه غدیر خم حضور داشت ؟

 اصلا" خود حضرت علی در حجه الوداع بود؟

 اتمام حجت ائمه با غدیرخم

 مگر صحابه پیامبر اکرم(ص) در غدیرخم نبودند پس چرا ساکت شدند؟

 طرفداران امیرالمومنین چه عکس العملی نشان دادند ؟

 زنان با غدیر خم چه کردند ؟

 مگر شما مخالفین در غدیر خم نبودید؟

 سند حدیث غدیر خم جعلی است !

 شاعر می گوید...

 در دعاها و زیارات می گوییم...

 مسجد غدیر کجاست ؟

 آیا عید و جشن غدیر در بین مسلمانان جهان هم برپاست؟

 کسانی که به دنبال رسیدن به سوالات خود در خصوص امامت و ولایت و معارف غدیر و حقانیت تشیع هستند با مطالعه این کتاب پاسخ سوالات خود را پیدا می کنند.

 

-----------

 

5 - قطره‏ اى از دریا

 نویسنده : محمد حسین صفاخواه/ انتشارات :  قدیانی/ عنوان محتوا: واقعه غدیر

 

آنچه در این کتاب می خوانید :

کیست که اثر و نقش داستان را نادیده گرفته و جاذبه جادویى قصه را به هیچ انگارد. آنجا که خداوند تبارک و تعالی  قصه مى‏گوید و آنهم «احسن القصص‏» و عبد صالح و مصلحى چون شهید استاد مطهرى(ره)، کتاب «داستان راستان‏» مى‏نویسد، دیگر چگونه مى‏توان داستان نگفت و نخواند و نشنید؟ باید قصه‏گوى شبهات قرآن باشد تا روح و  جان آدمی از پندها و نصایح ارزشمند آن بهره مند باشد.

مجموعه داستانهاى شیرین و آموزنده

نفرین برای چی؟

به چه کسی غذا بدهیم ؟

چرا درهای مسجد راببندیم ؟

 بیا این انگشتر راببر!

 پیامها و نکات تاریخی ارزشمند از حکایت ها و داستانها

 تاریخ با زبان قصه با ما سخن می گوید

 کتاب گرانمایه «الغدیر»، که اثر ارزشمند علامه امینى(ره) است به لحاظ داستانی بودن، در ذائقه جوانان جامعه و عموم مردم ، خوشایندتر و خواندنى‏تر از نوشته‏هاى معمولى است این است که «قطره‏اى ازدریا» خواندنى مى‏شود کتابى که «غدیرى از دریا» است و برکه‏اى از برکت‏هاى الغدیر،وقصه‏گوى خلوت جوانان و نوجوانان امید است که بامطالعه این کتاب به معارف غدیر خم آشنا بشوند .

 

--------------

 

6 - حساس ترین فراز تاریخ

 نویسندگان: جمعى از دبیران/ انتشارات : دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم‏/ عنوان محتوا: واقعه غدیر

 

آنچه در این کتاب می خوانید :

این کتاب ارزشمند به شرح ماجراهای غدیر و ارزش آن در قرآن و احادیث اسلامی می‌پردازد. همچنین از دانشمندان بزرگ اسلامی اعم از شیعه و سنی سخنانی را درباره واقعه غدیر بیان می‌کند. در این کتاب می‌توانید با کتاب‌های مهمی که به این واقعه پرداخته‌اند نیز آشنا شوید. این کتاب برای دانش‌آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان مناسب است و در آن  جملاتی از نویسندگان و بزرگان غیر‌اسلامی در باره  حضرت علی(ع)به چشم می‌خورد:
علی(ع)پرورده محمد(ص)بود و عمیقاً به وی و امر اسلام پایبند بود. صادق و راستگو بود (ایلاپاولیچ پطروشفسکی، مورخ وخاورشناس روسی)
.

 چه کسى پاک و روشن‏بین است؟

 کدام آیین خداى، بهترین آیین است ؟

 جهان پر از نشیب و فراز

 حساس‌ترین فراز تاریخ کدام است که تاریخ را رقم می زند .

 کتاب از بهترین کارهاى قلمى روزگاران است، در شرایطى که سخن از تعهد و..

 گرچه طاقت‏سوز بود و توان‏فرسا ولی اصحاب قلم در قلمرو دیگرى...

 من داستان می خوانم شما چی ؟

 اهمیت آن در تاریخ

 غدیر خم کجای قرآن است ؟!

 صحنه تصویر برداری تاریخى غدیرخم

 امواج غدیر فلسفه اجتماعى این بحث است 

 کلمات شما بزرگان و نویسندگان راجع به امام على(ع) چی ؟

 حال و هواى «الغدیر» به انسان دست مى‏دهد

 عطر نهج‏البلاغه به مشام می رسد

 سخنان امام (ع) جان را تلطیف مى‏کند

 

------------

 

7 - غدیر، برکه‏اى و دریایى

 نویسنده : جواد نعیمى / انتشارات : سازمان تبلیغات اسلامى/ عنوان محتوا: واقعه غدیر

 

آنچه در این کتاب می خوانید :

 برکه‏اى و دریایى

 اقیانوسى گنجیده در غدیرى

 ماجرا پشت ماجرا

 از ابتداء تا انتها

 چکاد بیکرانه دریا

 نیم نگاهى به زندگى او....

 دلهاى عاشق را به خواندن مى‏خواند!

 بدانیم چرا مخالفت کردند ؟

 جواب مخالفان را بدهیم یا ندهیم؟

 نفهمیدم کدام برحق است ؟این یا آن

 پس یک نگاهی به این کتاب و کتاب های دیگرشمارا به دریایی می برد که مرواریدهای آن را بردارید . با مطالعه این کتاب مطالب بسیار ارزشمندی از معارف غدیر را در اختیار خوانندگان قرار می دهد . با قلم شیوا و روان ، ساده قابل فهم برای نسل جوان  دارد در بخشى از این کتاب شما با زندگی  پر از خیر و برکت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) آشنا می شوید و..

---------------

 

8 -  دریا در غدیر

 نویسنده : ثابت محمودى (سهیل)/ انتشارات : حوزه هنرى سازمان تبلیغات اسلامى/ عنوان محتوا: واقعه غدیر

 

آنچه در این کتاب می خوانید :

به جانش داغ مظلوم غدیر است که ...

 کبوتر نامه‏ رسان ....

 البته گلوله سرخ و سوزانى نیز هست

 شعر را با «غدیر» سر و سرى است

 نگاه کنید دریای الغدیر را

 چه دریای عمیقی همه چیز در آن است

 اقیانوس آرامِ آرام

 نمی خواهی در دریای سیر کنی !؟چرا!؟

 اولین شعر غدیر را چه کسی سرود ؟

 خوشبحالش چه جایزه ای گرفت ؟ چی گرفت؟

 یا رسول الله اجازه ؟

 سوار بر بال شعر و هنر شویم  و...

 نستوه نسلها چه کسی بود ؟

 جوانان اهل ذوق و هنرمند را به مطالعه معارف غدیر و رساندن  پیامهاى آن بر بال شعر و هنر متعهد مى‏خوانیم، نستوه نسلها، و امام مظلومش على(ع) «اقیانوس آرام‏» قرآن و عرفان، وجوانان با مطالعه این کتاب می توانند فرهنگ و آموزه های غدیر را در قالبی بسیار شیرین و شیوا در اعماق وجودشان جای دهند چون شعر تاثیر بسزایی در روح و روان انسان می گذارد واثر و ماندگاری شعر از هر متن ادبی بیشتر است در کل زمان‌های بشری.

 

------------

 

9 - حماسه غدیر

 نویسنده: محمدرضا حکیمى انتشارات دلیل ما

 

آنچه در این کتاب می خوانید :

این کتاب برگزیده‌ای از کتاب «حماسه غدیر» استاد حکیمی است که تحقیقی در مورد آثار اعتقادی و اجتماعی  این واقعه غدیر در طول تاریخ  ارائه می دهد. نویسنده در این کتاب خوانندگان را بدین سمت سوق می‌دهد که غدیر و پذیرش ولایت علی(ع) راهی است که مسلمانان باید بدان بپیوندند تا اسلام پایدار بماند. او با معرفی کتاب‌هایی در این زمینه و ارائه مطالبی در ایجاد گرایش همه جانبه به غدیر مطالب مفصلی درباره کتاب الغدیر علامه امینی دارد که در آن به روش کار او، زحمات بی‌دریغش، سفرها، نگرش‌ها و نتایج کار بیش از سی ساله او می‌پردازد.

 آیا آگاهی شما از غدیر کافی است ؟

 فکر می کنید ؟

 کدام حماسه !

 کارستانى در معارف غدیر

 فلسفه سیاسى به چه درد شما می خورد ؟!

 گره غدیر و تشیع را چه کسی زد ؟!

 مطبوعات در جهان اسلام چه می کنند ؟

 عناصر زمان را می شناسید ؟

 آیا کتاب متحول ساز است ؟

 کتابهاى اسلامى فارسى ، دعا،زیارت،نوشته‏هاى دانشمندان راجع به الغدیرو شعر و سروده‏ها...این فهرست‏ از آن جهت ارائه شد تا جوانان ، به این ماخذ هم مراجعه کنند،نسل جوان این فرهنگ انسان‏ساز را پاس مى‏دارد و نمى‏گذارد این کتابهااسیرخلوت کتابخانه‏ها باشد به جرات مى‏توان گفت همین کتابها بود که حوزه و دانشگاه را به رهبرى حضرت امام(ره)متحول کرد و اسلام عزیز و مهجور را مطرح ساخت،

----------

 

10 -  سیرى در الغدیر(خلاصه الغدیر)

 نویسنده : محمد امینى/ عنوان محتوا: تلخیص کتاب الغدیر

 

آنچه در این کتاب می خوانید :

فرزند برومند علامه مصلح، امینى کبیر(ره)، با ابتکارى جالب، یازده جلد کتاب الغدیر پدربزرگوارش  را در یازده فصل، خلاصه کرده و تشنگان غدیر ولایت را از راه میان‏ بر، به سرچشمه رسانده است، اکنون اگر ما الغدیر را در این چشم‏ انداز نگاه نکنیم  خسارتى است جبران‏ ناپذیر: «گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست؟»در این خلاصه‏ نویسى، بحثهاى رجالى، کارشناسى و تخصصى نیامده تا خواننده بهتر و سریعتر به غدیر برسد، امید است جوانان عزیز با مطالعه این کتاب پی به حقانیت مذهب تشیع و مظلومیت شیعیان در جهان ببرند و به پاسخهای متعدد خود در خصوص امامت و ولایت برسند .

 

فرا رسیدن عید سعید غدیر خم بر تمامی شیعیان مبارک باد

عید غدیر - غدیر خم

 

عید غدیر در فرهنگ شیعی جایگاهی والا دارد. دلیل اهمیت و عظمت این عید به این سبب است که با برپایی این عید در هر سال، به پایه‌های اسلام شیعی اشاره می‌شود. در حقیقت شکوه عید غدیر، عظمت شکل گرفتن تشیع و چه بسا دین مبین اسلام است؛ چرا که در روز عید غدیر خداوند به پیامبر فرمود: «ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن، اگر انجام ندادی، رسالت او را ابلاغ نکردی». پس هرچند عید غدیر را مخصوص شیعیان می‌دانند، به اصل اسلام می‌پردازد.

تاریخ عید غدیر 97 چه روزی است؟

تاریخ عید غدیر (18 ذی الحجه) در تقویم شمسی برابر است با پنج شنبه 8 شهریورماه 1397 و در تقویم میلادی مصادف با 30 آگوست سال 2018 است.
 

غدیر خم به چه معنایی است؟

غدیر در لغت به معنای آبگیر است؛ گودالی در بیابان که آب باران در آن گرد آید. در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه، محلی است به نام «جُحفه» که در زمان رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ، کاروانیان حج گذار در آنجا از هم جدا می شدند و به طرف دیار خود می رفتند. در این محل، غدیر خم جای دارد. علت نام گذاری این غدیر به خم، آن است که آبگیر آنجا به شکل خُمِ رنگرزان بوده و برخی قبایل صحرایی، گاه جامه های رنگ کرده خود را در این آبگیر می شسته اند.
 

واقعه بزرگ غدیر

پیامبر (ص) در ۲۴ یا ۲۵ ذیقعده سال دهم هجری همراه با هزاران نفر برای به جای آوردن مناسک حج، از مدینه به طرف مکه حرکت کرد. از آنجا که این حج، آخرین حج پیامبر (ص) بود به حجة الوداع مشهور شد. وقتی اعمال حج پایان یافت و پیامبر (ص) همراه مسلمانان مکه را ترک و به طرف مدینه حرکت کرد، روز ۱۸ ذی الحجه به غدیر خم رسیدند، در این مکان جبرئیل آیه تبلیغ را بر پیامبر (ص) نازل کرد و از جانب خداوند، به رسول خدا (ص) امر نمود تا علی (ع) را به عنوان ولی و وصی بعد از خود، به مردم معرفی کند.
 
بنابر روایات، رسول خدا (ص)، در غدیر خم مردم را گرد آورد و دست علی (ع) را بلند نمود تا همگان او را ببینند و فرمود: «ای مردم، آیا من از خود شما، بر شما بیشتر ولایت ندارم؟» مردم پاسخ دادند: «آری،‌ای رسول خدا.» حضرت فرمود: «خداوند ولیّ من است و من ولیّ مؤمنین‌ هستم و نسبت به آنان از خود آنان بیشتر ولایت دارم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.» رسول خدا (ص) سه‏ بار این جمله را تکرار کرد و فرمود:
 
«خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن، هر کسی که علی را دوست و سرپرست خود بداند و دشمن بدار هر کسی که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن، هر کس که او را وا می‌‏گذارد.»
سپس خطاب به مردم فرمود: «حاضران این پیام را به غایبان برسانند.»
 
عید غدیر 96 - عید غدیر مبارک - تبریک عید غدیر

حدیث غدیر

حدیث غدیر نام بخشی از خطبه غدیر است که در آن، پیامبر فرموده است: «هر کس من مولای (سرپرست) اویم، علی (ع) مولای (سرپرست) اوست». این بخش از خطبه را بیش از ۱۱۰ نفر از صحابه و ۸۴ نفر از تابعین به صورت متواتر نقل کرده‌اند، با این شرایط نه تنها تواتر حدیث غدیر مسلم است ،بلکه مى توان گفت به مراتب، فوق حدّ تواتر است.
 
این خطبه یکی از قویترین دلایل ولایت و سرپرستی امام علی(ع) بعد از پیامبر اسلام است. قرائن و شواهد مختلفی این حدیث را در اثبات ولایت امام علی(ع) تأیید و تقویت می‌کنند.
 
علامه امینی مجموع سلسله اِسناد خطبه و حدیث غدیر را از منابع اهل سنت گردآوری کرده و به همراه سایر دلایلِ اثبات کننده واقعه غدیر در قالب یازده جلد کتاب الغدیر، منتشر کرده است.
 

عید غدیر به روایت معصومین

زیاد بن محمد گوید: به امام صادق علیه السلام گفتم: آیا مسلمانان عیدی غیر از عید قربان و عید فطر و روز جمعه دارند؟ فرمود: «آری، روزی که رسول خدا صلی الله علیه و آله ، امیرمؤمنان علی علیه السلام را (به خلافت و ولایت) منصوب کرد».
 
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است، و آن روزی است که خداوند بزرگ دستورداد برادرم، علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به دست او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل، و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را دین آنان قرار داد».
 
حضرت امام رضا علیه السلام به نقل از جدّش امام صادق علیه السلام فرمود: «روز غدیر خم، درآسمان مشهورتر از زمین است».
 
امام صادق علیه السلام فرمود: «به خدا قسم اگر مردم فضیلت واقعی روز غدیر را می شناختند، فرشتگان روزی ده بار با آنان مصافحه می کردند. بخشش های خدا به کسی که آن روز را شناخته، قابل شمارش نیست».
 
امام صادق علیه السلام فرمود: «عید غدیر، روز عبادت و نماز و سپاس و ستایش خداست، و روز سرور و شادی است؛ به دلیل ولایت ما خاندان که خدا بر شما منت گذاشت. من دوست دارم شما آن روز را روزه بگیرید».
 
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: «یک درهم دادن به برادران با ایمان و معرفت در روز عید غدیر، برابر هزار درهم (در روزهای دیگر) است؛ بنابراین، در این روز به برادرانت انفاق کن و هر مرد و زن مؤمن را شاد گردان».
 
امام صادق علیه السلام از پدر بزرگوارش حضرت باقرالعلوم علیه السلام نقل کرد که فرمود: «شیطان چهار بار ناله نومیدی سر داد؛ روزی که مورد لعن خدا قرار گرفت، روزی که از آسمان به زمین هبوط کرد، روزی که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به پیامبری مبعوث شد، و روز عید غدیر خم».