کتابخانه ی عمومی آیت اله فیاضی روستای نیر

ورود شما را به این وبلاگ گرامی می داریم.

کتابخانه ی عمومی آیت اله فیاضی روستای نیر

ورود شما را به این وبلاگ گرامی می داریم.

کتابخوان مهرماه - معرفی کتاب قصه‌های خواندنی مثنوی مولوی

جعفر ابراهیمی درباره ثمرات خوانش کتاب «قصه‌های خواندنی مثنوی مولوی» گفت: گاهی زندگی انسان با خواندن یک بیت از آثار مولوی متحول می‌شود. بر این اساس خوانش هر قصه از این کتاب، به مثابه هدیه‌ای معنوی برای شکل‌گیری شخصیت و هویت نوجوانان است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب «قصه‌های خواندنی مثنوی مولوی» با بازنویسی جعفر ابراهیمی، یکی از ۴ اثر حاضر در طرح کتاب‌خوان مهر ماه است که از سوی انتشارات پیدایش روانه بازار کتاب شده است. این کتاب که بازنویسی حکایات مثنوی مولوی به صورت قصه برای نوجوانان است، به عنوان یکی از آثار محوری برای فعالیت‌ کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در مهر ماه معرفی شده است.

جعفر ابراهیمی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، درباره نگارش این اثر توضیح داد: اوایل دهه ۷۰ انتشارات پیدایش که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده بود، پیشنهادهایی برای بازنویسی آثار کهن برای نوجوانان به برخی از نویسنگان داد که به دلیل علاقه من به مولوی و انتشار مقاله‌ای با عنوان «آشنایی با مولوی» در اواسط دهه ۶۰در مجله کیهان بچه‌ها، پیشنهاد بازنویسی مثنوی مولوی به من داده شد. ابتدا انگیزه چندانی برای نگارش آن نداشتم، اما در نهایت این اثر را در ۲ جلد بازنویسی کردم که پس از انتشار استقبال خوبی از آن به عمل آمد.

وی افزود: پس از استقبال عمومی از این ۲ جلد انگیزه‌های من برای ادامه این کار بیشتر و قوی‌تر شد و پیشنهاد ناشر برای نوشتن جلد سوم این اثر را با اشتیاق پذیرفتم و پس از آن با توجه به روال انتخاب قصه‌ها در این ۳ جلد، این بار خودم پیشنهاد نگارش جلد چهارم را به ناشر دادم که پذیرفته شد که این اثر ۴ جلدی نسبت به سایر آثاری بانویسی شده از متون کهن با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد.

این نویسنده یادآور شد: این کتاب برای نوجوانان نوشته شده، البته با توجه به روال بازنویسی داستان‌های مثنوی از داستان‌های آسان به سمت داستان‌های دشوار، جلدهای ابتدایی آن برای سنین کمتر نیز مناسب است و طبیعتا جلدهای پایانی این اثر نیز برای بزرگسالان و عموم مردم قابل استفاده و مطالعه خواهد بود؛ اثری که در ادامه این اثر در قطع‌های مختلف جیبی، رقعی، وزیری و به صورت دو جلدی، سه جلدی و تک جلدی به چاپ رسید.

ابرهیمی درباره دلایل استقبال از این اثر توضیح داد: بسیاری از نوجوانان ما و حتی بزرگسالان به دلایلی چون حجم بالای کتاب و زبان خاص شعرها که نیاز به تفسیر دارد، از مطالعه مثنوی مولوی دوری می‌کنند. چرا که طبیعتا معنی و مفهوم بسیاری از اشعار ارائه شده را متوجه نمی‌شوند. به همین دلیل ابتدا با مطالعه چندین باره این اثر، معنی، مفهوم و تفاسیر آن را دریافتم و در کتاب ارائه شده برخی کلمات را در حاشیه کتاب معنی کردم و اگر توضیحاتی لازم بوده، آوردم. به طوری که نوجوانان برای خوانش آن نیازی به کتاب‌های لغت و کمک گرفتن از بزرگترها ندارد و خود کتاب پاسخگوی سوالات آنها است.

وی تأکید کرد: نوجوانانی که می‌خواهند با مولوی آشنا شوند، با خوانش قصه‌های این کتاب شناخت مناسبی از زندگی و زمانه این شاعر و عارف بزرگ به دست می‌آورند. از این جهت من بازنویسی این گونه متون کهن را کار بسیار مفیدی می‌دانم، چرا که از یک سو خواننده را با شاعر آشنا می‌کند و از طرف دیگر او را به خوانش کتاب اصلی ترغیب خواهد کرد.

این نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان درباره محتوای این اثر نیز گفت: حکایات مثنوی فاقد پرداخت داستانی است و به صورت شعر بیان شده،  بر این اساس سعی کردم در عین حفظ چارچوب حکایات، آن را به صورت داستان پرداخت کنم و برخی شخصیت‌های فرعی نیز به آن اضافه کنم و در بخش‌هایی از اشعار خود مولوی در این قصه‌ها استفاده کردم تا مطلب بهتر و شفاف‌تر بیان شود و خواننده نیز با زبان و بیان مولوی آشنا شود.

ابراهیمی در ادامه درباره ساختار کتاب «قصه‌های خواندنی مثنوی مولوی» عنوان کرد: این کتاب پس از پیش گفتار و سخنی کوتاه درباره زندگی مولوی، ۹۲ حکایت از مثنوی را به صورت قصه پیش روی خواننده می‌گذارد. حکایات بازنویسی شده در این کتاب، از قصه‌های آسان به سمت دشوار بوده است  و فارغ از ترتیب موجود در دفاتر مختلف مثنوی، ترتیبی انتخاب کردم که به دنیای نوجوانان و جوانان نزدیک‌تر باشد. البته برخی از حکایات مثنوی متناسب با این دوره سنی نیست که در این کتاب آورده نشد، اما همچنان ظرفیت‌های بسیاری برای ارائه قصه برای نوجوانان دارد.

وی حگایات مثنوی را دارای لایه‌های مختلفی دانست و گفت: افراد مختلف می‌توانند برداشت‌های مختلفی را از این قصه‌ها داشته باشند که در نهایت به منظور مولوی نزدیک می‌شوند. به عبارتی قصه‌های مولوی مانند «گِردو» می‌مانند که ابتدا یک پوسته سبز دارد، پس از آن پوسته‌ای سخت چوبین و در نهایت مغز آن در لایه بعدی قرار دارد؛ بر همین اساس برای فهمیدن عمق مطالب در قصه‌های مولوی باید زحمت کشید تا شیرینی ان را دریافت کرد.

این نویسنده در ادامه با ابراز خرسندی از معرفی کتاب «قصه‌های خواندنی مثنوی مولوی» در طرح کتاب‌خوان ماه، عنوان کرد: هر حرکتی در مورد کتاب و کتابخوانی انجام شود، هم خداپسندانه است و هم ارزش اجتماعی دارد. ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که مردم خیلی کتاب نمی‌خوانند، حتی اگر کتاب را به دست آنها برسانیم. اما این طرح با ارائه این گونه کتاب‌ها در ۳ هزار و ۳۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور و خوانش، نقد، بررسی و همچنین اجرای برنامه‌های خلاقانه مانند کشیدن نقاشی و اجرا نمایش بر اساس این آثار، به درک عمیق این آثار کمک خواهد کرد.

جعفر ابراهیمی مهم‌ترین ثمره خوانش این کتاب را داشتن تأثیرات معنوی در زندگی نوجوانان دانست و گفت: آثار مولوی به گونه‌ای است که گاهی خوانش یک بیت آن تأثیرات بزرگی در زندگی و روان انسان می‌گذارد، بر این اساس خوانش هر بیت از آثار مولوی و هر قصه از آثار این کتاب، به مثابه هدیه‌ای معنوی به خوانندگان آن است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.