کتابخانه ی عمومی آیت اله فیاضی روستای نیر

ورود شما را به این وبلاگ گرامی می داریم.

کتابخانه ی عمومی آیت اله فیاضی روستای نیر

ورود شما را به این وبلاگ گرامی می داریم.

فواید پنهان کتابخوانی / رمان، غذایی عالی برای سلول‌های مغز

فواید پنهان کتابخوانی / رمان، غذایی عالی برای سلول‌های مغز

 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روزنامه مترو، تحقیقات بسیاری درباره تاثیر مطالعه و کتابخوانی روی تقویت حافظه و بالا بردن قدرت تخیل صورت گرفته است. نتایج بیشتر این مطالعات، تاثیر عالی کتاب خواندن در کارکرد سلول‌های مغز را ثابت می‌کند.

روزنامه مترو لندن در مطلبی به قلم هریت آلنر، روی این مسئله تاکید می‌کند که مطالعه داستان و رمان تاثیر بیشتری روی مغز دارد و مانند یک غذای عالی برای سلول‌های مغز عمل می‌کند. به نوشته این روزنامه، خواندن رمان برای سلامت روانی نیز بسیار مفید است.

آلنر نویسنده انگلیسی و خبرنگار روزنامه مترو از تجربه‌های شخصی‌اش از دوره‌های موسسه «فیوچر لرن» می‌گوید که چگونه خواندن رمان توانست موجب بالا رفتن کارکرد سلول‌های مغز و سلامت روانی‌اش شود.

موسسه فیوچر لرن یک موسسه غیردولتی وابسته به دانشگاه میلتون کینز انگلستان است که در حوزه تحصیل آنلاین مطالعه می‌کند. این موسسه برای 12 دانشگاه معتبر انگلیسی دوره‌های تخصصی به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌کند.

خبرنگار روزنامه مترو می‌گوید: «هنگامی که در سال 2015 در دوره‌هایی این موسسه شرکت کردم، چند رمان برای مطالعه به ما داده شد که هدف از این مطالعه بررسی کارکردهای مغز پس از خواندن داستان‌های مختلف بود. در این دوره‌های یک سری رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه و شعر به شرکت‌کنندگان داده شد و تاثیر آن در طول شش هفته روی مغز آنها آزمایش شد.یکی از این کلاس‌ها تاثیر شعر و داستان روی مدیریت و کنترل استرس بود که نتایج مطالعه رضایت‌بخش بود.»

بر اساس یافته‌های موسسه تحقیقاتی، معلوم شده است که مطالعه داستان و رمان چه بلند چه کوتاه تاثیر خوبی روی سلامت روانی و کارکرد مغز دارد. نتایج تحقیقات حاکی از این است که مطالعه داستان روی روند خواب افراد و روابط فردی و اجتماعی آنها نیز تاثیر بسزایی دارد.

به گفته خبرنگار مترو، در دوره‌های برگزار شده توسط موسسه مذکور بسیاری از شرکت‌کنندگان با مطالعه رمان‌ها، به نوعی با شخصیت‌های اصلی داستان همزادپنداری می‌کردند و همین امر تجربه آنها را در زندگی افزایش می‌داد. به اعتقاد متخصصین، خواندن رمان و داستان هرچند انسان را با شخصیت‌های خیالی روبرو می‌کند ولی همین داستان‌های خیالی ناب‌ترین تجربه‌های زندگی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. البته داستان داروی بیماری روانی محسوب نمی‌شود، ولی محققان همگی روی این مسئله اتفاق نظر دارند که خواندن داستان تا حدودی به درمان آن کمک می‌کند.

بر اساس این گزارش در تحقیقات موسسه «رلیت» (Relit) که انجمنی برای مطالعات روان‌شناختی با رویکرد آگاهی ذهن‌ است، ثابت شده که خواندن رمان باعث افزایش آگاهی ذهنی شده و به افراد کمک می‌کند با مشکلات روزمره خود بهتر کنار بیایند.
نظرات 1 + ارسال نظر
قالیده 1396/10/18 ساعت 14:01

بسیار عالی
خوشحال می شویم از وبسایت ما نیز دیدن فرمایید.
نام: قالیکده
آدرس: http://ghalikade.ir/

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.