کتابخانه ی عمومی آیت اله فیاضی روستای نیر

ورود شما را به این وبلاگ گرامی می داریم.

کتابخانه ی عمومی آیت اله فیاضی روستای نیر

ورود شما را به این وبلاگ گرامی می داریم.

فرارسیدن ایام ولادت نبی اکرم ، حضرت محمد(ص)و آغاز هفته وحدت مبارک باد

 

     

 

هفته وحدت، تجلی اخوت اسلامی

 وحدت ، یکپارچگى مسلمانان و لزوم اتحاد میان آنان از تعالیم و آموزه های دین مبین اسلام و از اصول فرهنگ قرآنى است.

با پیروزی انقلاب اسلامی ،حساسیت دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف و پراکندگی در میان مسلمانان بیشتر شد. چرا که تنها راه را برای به انحراف کشاندن این حرکت خودجوش مردمی در این کار می دیدند.

نامگذاری روزهای دوازدهم ربیع الاول (میلاد پیامبر اکرم به روایت اهل تسنن) تا هفدهم ربیع الاول( به روایت شیعه) تحت عنوان "هفته وحدت" اقدامی مدبرانه از سوی امام خمینی(ره) بود که در راستای نزدیک کردن هر چه بیشتر دیدگاه های پیروان تشیع و تسنن و با هدف اعتلای عزت و سربلندی بیشتر مسلمانان در جهان و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان اسلام صورت گرفت.

طرح اندیشه "وحدت جهان اسلام " یکى از مشغولیت‏‌هاى فکرى دیرینه و اساسى حضرت امام بود که ایشان همواره چه قبل از پیروزى انقلاب اسلامى و چه بعد از آن ، لحظه‌‏اى از آن غفلت نورزیدند.

باور عمیق و خالصانه امام خمینی(ره) در مورد وحدت‏ میان مسلمانان و اقدام های ایشان برای تحکیم آن میان مسلمانان در اقصی نقاط جهان نه تنها حضرت امام را به برجسته‏‌ترین شخصیت انقلابى جهان اسلام تبدیل نمود، بلکه باعث شد ایشان در میان فرقه‌هاى مختلف اسلامى نیز جایگاه بسیار رفیعى کسب کنند.

امام خمینى (ره) به عمق نقش اجتماعات دینى، چه در بعد اندیشه ‏سازى و چه در بعد " اجتماع ‏سازى"، به خوبى پى ‏برده بودند و اجتماعات و مراسم دینى را صرفا به منظور کاربرد تعلیمى و آموزشى آن در مقوله های فکرى، مورد تشویق قرار نمى‏ دادند. بلکه مهم‏تر از آن به نقش اجتماع ‏سازى و شکل ‏دهى روابط اجتماعى جدید از طریق گردهمایى ‏ها و نیز آگاهى یافتن مسلمانان از قدرت و نیروى ارادى و انسانى‏ شان هم اشاره داشتند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در خصوص هفته وحدت و لزوم اتحاد مسلمانان می‌فرمایند: "این هفته وحدت، این هفته مشترک الاحترام بین مسلمانان را قدر بدانید، همه سعی کنند وحدت و اتحاد نیروها و در یک جبهه قرار گرفتن نیروهای مسلمانان را که رمز سعادت و مایه سربلندی مسلمانان و بزرگترین حربه ملت‌ها در مقابل استکبار جهانی است مغتنم بشمارند و قدر بدانند."

شهید مرتضی مطهری نیز در کتاب "حج" خود در ارتباط با وحدت نوشته است :حقیقت مفهوم "وحدت " و به عبارت صحیح‌تر "اتحاد " آن است که با حفظ عقاید قطعی و مسلم خود، در مقابل دشمن مشترک موضع واحدی داشته و از او غافل نباشیم. وحدت اسلامی متوقف بر این نیست که فرق و مذاهب از میان برود ، بلکه ایجاد یک روزنه ارتباطی میان تمامی فرقه هایی که داعیه ستیز و درگیری با یکدیگر را طی قرن های متمادی داشتند ،لازم می نماید تا از رهگذر آن با یکدیگر علیه دشمنان خود به پا خیزند و درگیری های داخلی را به سویی بنهند.

بدون شک هفته وحدت می‌تواند گام مهمی در راستای ایجاد و تحکیم اتحاد میان مسلمانان در اقصی نقاط جهان باشد. تمامی مسلمانان باید اتحاد و انسجام خویش را حفظ کنند و از این طریق توطئه‌های دشمنان را علیه اسلام نقش بر آب کنند. در همین راستا پیروی از رهنمودهای امام خمینی ( ره ) و رهبر معظم انقلاب اسلامی می تواند چراغ راهی برای رسیدن به این هدف بزرگ باشد.

 

هفته وحدت، تالیف قلوب، دست‌های متحد

 هفته ی وحدت زداینده ی کینه ها، کدورت ها، خودخواهی ها، گروه گرائی ها و روز مرگ توطئه های دشمنان تفرقه جوی اسلام است .

قرآن کریم یکى از عمده ‏ترین و سازنده ‏ترین اهداف رسالت رسول اکرم صلى الله علیه و آله را تالیف قلوب و ایجاد انس و تفاهم به جاى خصومت و دشمنى بیان مى ‏دارد و اگر کسى در تاریخ، به دیده عبرت بنگرد این معنى را از شاهکارهاى رسالت محمد(ص) مى ‏یابد.

"واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا"

همگى به حبل و رشته خداوندى چنگ بزنید و پراکنده نگردید.

بعد از رحلت پیامبر عظیم ‏الشان اسلام ، اوصیاى معصوم او کوشیدند تا آن وحدت و یکپارچگى را حفظ کنند و آنان از حقوق مسلم خویش چشم پوشیدند و در طول تاریخ، دانشمندان آگاه و همه تلاشگران راستین، از عوامل اختلاف و تجزیه گریختند و از دامن زدن به آتش خصومت ‏بین مسلمانان، دوری گزیدند و دیگران را به اتحاد و تفاهم فراخواندند.

طرح اندیشه وحدت جهان اسلام‏ یکى از مشغولیت‏ هاى فکرى دیرینه و اساسى معمار بزرگ انقلاب " امام خمینی" (ره) بود که ایشان در طول دوران فعالیت اجتماعى - سیاسى خود چه قبل از پیروزى انقلاب‏ اسلامى و چه بعد از آن لحظه ‏اى از آن غافل نشدند . وفادارى صادقانه حضرت امام به وحدت، نه تنها ایشان را به برجسته‏ ترین شخصیت انقلابى جهان اسلام تبدیل کرد، بلکه امام (ره) توانستند در میان فرقه ‏هاى اسلامى مختلف نیز جایگاه بس رفیعى کسب کنند.

استراتژى مبارزاتى حضرت امام (ره) در جهت ایجاد بستر و شرایط لازم براى تحقق وحدت و همیارى در جهان اسلام، اصولا روى دو محور عمده "حرکت فکرى - فرهنگی" و "حرکت‏ سیاسى - عملى"، تمرکز یافته بود:

‏امام (ره) با توجه به مراحل حساس مبارزه، تعلیم و تربیت‏ سیاسى را زیربناى حرکت ‏سیاسى دانسته و اولین وظیفه مردم را در تحقق و توسعه، امر تبلیغ‏ و تعلیم‏ قرار داده بودند.

در این زمینه امام خمینی (ره) می فرمایند:

"وظیفه ما این است که از حالا براى پایه ‏ریزى یک دولت‏ حقه اسلامى کوشش کنیم، تبلیغ کنیم، تعلیمات بدهیم، همفکر بسازیم، یک موج تبلیغاتى و فکرى به ‏وجود آوریم تا یک جریان اجتماعى‏ پدید آید و کم ‏کم توده‏ هاى آگاه، وظیفه‏ شناس و دیندار در نهضت ‏اسلامى متشکل شده قیام کنند و حکومت اسلامى تشکیل دهند. تبلیغات و تعلیمات دو فعالیت مهم و اساسى ماست".

امام خمینى (ره) به عمق نقش اجتماعات دینى چه در بعد اندیشه ‏سازى و چه در بعد اجتماع ‏سازى به خوبى آگاه بودند. ایشان اجتماعات و مراسم دینى را صرفا به منظور کاربرد تعلیمى و آموزشى آن در مقولات فکرى، مورد تشویق قرار نمى‏دادند، بلکه مهم‏تر از آن به نقش اجتماع ‏سازى و شکل ‏دهى روابط اجتماعى جدید از طریق گردهمایى‏ها و نیز آگاهى یافتن مسلمین از قدرت و نیروى ارادى و انسانى‏شان هم اشاره داشتند.

به همین جهت است که "هفته وحدت‏" میلاد حضرت رسول (ص) از 12 ربیع الاول به روایت اهل تسنن تا 17 ربیع الاول به روایت شیعیان مورد حمایت ایشان قرار گرفت.

از دیدگاه امام خمینی (ره) روند وحدت بین مسلمین، ضرورت ایجاد سمبل‏ها و نهادهاى تازه ‏اى را مى‏طلبد که فراتراز زمان و مکان قرار دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در رابطه با هفته وحدت فرموده اند:

"اگر امروز بشریت متوجه این رحمت‏ بشود - رحمت وجود اسلام، رحمت تعالیم نبوى، این سرچشمه جوشان" وحدت" و آن را بیابد و خود را از آن سیراب کند، بزرگترین مشکل بشر برطرف خواهد شد. اگر چه همین امروز هم، تمدنهاى موجود عالم، بلاشک از تعالیم اسلام بهره ‏مند شده ‏اند و بدون تردید آنچه از صفات و روش هاى خوب و مفاهیم عالى در بین بشر وجود دارد، متخذ از ادیان الهى و تعالیم انبیاء و وحى آسمانى است و بخش عظیمى از آن، به اسلام متعلق است، لیکن امروز بشر به معنویت و صفا و معارف روشن و حق و دلپذیر اسلام - که هر دل با انصافى آن معارف را مى‏پذیرد و مى‏فهمد - نیازمند است. لذاست که دعوت اسلامى در جهان، طرفدار پیدا کرده است و بسیارى از غیر مسلمین هم دعوت اسلامى را پذیرفته ‏اند. وحدت و یکپارچگى مسلمانان و لزوم اتحاد و اتفاق کلمه میان ایشان بلکه ضرورت توحید کلمه بر محور کلمه توحید براى همه موحدان و خداپرستان روى زمین، از تعالیم و آموزشهاى اساسى آیین اسلام و از اصول فرهنگ قرآنى است".

گرامی باد این هفته و سالروز میلاد با سعادت خاتم الانبیاء (ص ) برتمامی مسلمین جهان 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.